تکنولوژی poe در دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد؟

تکنولوژی poe در دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از دغدغه هایی که معمولا در هنگام نصب تعداد زیادی دوربین مداربسته برای یک فضا به وجود می آید، کابل کشی همزمان برق و شبکه است. از این رو برای کاهش هزینه ها و نصب هرچه راحت تر آن  از فناوری POE استفاده می شود. در ادامه این مقاله به بررسی تکنولوژی POE و مزایای آن می پردازیم.

فناوری POE چیست؟

همانطور که می‌دانید تمام سیستم‌های مدار بسته نیاز به تغذیه و برق رسانی دارند و برق رسانی به دوربین‌های مدار بسته با استفاده از آداپتور یا سیستم POE انجام می‌شود.

در این حالت دوربین مدار بسته به وسیله کابل دیتای تصویر (همان کابل شبکه) به وسیله سوکت به دستگاه وصل و تغذیه می‌شود. گفتنی است که تمام دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه (IP) از این فناوری استفاده می‌کنند.

تفاوت فناوری‌های ++POE و +POE و POE

هدف فناوری‌های ++POE و +POE و POE در اصل یکی بوده و تفاوت اصلی آن‌ها در میزان توانی است که می‌تواند برای دستگاه فراهم کند.

توان دوربین‌های دارای فناوری POE

دوربین‌هایی که از فناوری POE استفاده می‌کنند (سوئیچ POE ) می‌توانند حداکثر ۱۵.۴ وات را در هر پورت با ولتاژ ۴۴ تا ۵۷ ولت پشتیبانی کرده و آن را از طریق کابل‌های Cat5 منتقل کنند.

توان دوربین‌های دارای فناوری +POE

در صورتی که دوربین مدار بسته شما از فناوری‌های +POE استفاده کند، حداکثر می‌تواند در هر پورت 30 وات را در هر پورت با ولتاژ ۲۵.۵ وات پشتیبانی کند.

توان دوربین‌های دارای فناوری ++POE

فناوری ++POE از سایر تکنولوژی‌ها متفاوت بوده و از آن از برای افزایش توان در دسترس دستگاه ها و برنامه ها توسعه یافت استفاده می‌شود.

سوئیچ های ++POE در انواع 3 و 4 عرضه می‌شوند که هر کدام توان مخصوص خود را دارند.

  • سوئیچ‌های ۳ 60 وات برق برای 51 وات برق ورودی تولید می‌کند.

  • سوئیچ‌های ۴، 90 وات برق خروجی برای 73 وات برق ورودی (از طریق کابل های Cat5 ) تولید می‌کنند.

کاربرد سوئیچ‌های فناوری ++POE

نوع ۳ سوئیچ ++PoE می‌تواند سیستم کنفرانس ویدیویی و دستگاه های مدیریت ساختمان را پشتیبانی کند و نوع 4 سوئیچ ++PoE قادر است دستگاه‌هایی مانند لپ تاپ و تلویزیون را پشتیبانی کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های این سه فناوری این است که در تکنولوژی POE از بین چهار جفت سیم، دو جفت آن برای انتقال اطلاعات و دو جفت دیگر برای انتقال برق مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل جدا بودن کابل‌ها در صورت خرابی، عیب یابی به راحتی صورت می‌گیرد.

اما در سیستم‌هایی که از فناوری +POE استفاده شده، از هر چهار جفت کابل همزمان برای انتقال اطلاعات و انتقال برق استفاده می‌شود و عیب یابی آن مشکل‌تر خواهد بود.

مزایای تکنولوژی POE در دوربین مدار بسته

  • نصب آسان و صرفه جویی در زمان
  • هزینه نصب پایین
  • عدم نیاز به سیم کشی و آداپتور
  • ایمنی در برابر نوسانات برق
  • تصاویر با کیفیت

معایب تکنولوژی POE در دوربین مدار بسته

  • قیمت بالای تجهیزات
  • محدودیت در توان خروجی
  • عدم قابلیت دید در شب
  • امکان قطع شدن به دلیل پایدار نبودن اینترنت

نحوه کار کردن فناوری POE

این فناوری با استفاده از سوئیچ POE و دستگاه NVR POE کار می‌کند که در ادامه درباره هر کدام توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

نحوه عملکرد سوئیچ POE در دوربین مدار بسته

سوئیچ POE به وسیله درگاه برقی که بر روی آن قرار دارد، تجهیزات شبکه را به خود متصل می‌کند. از این رو نیازی به سیم کشی‌های متعدد ندارد.

نحوه کارکرد این سوئیچ هوشمند بوده و به بررسی قطعه‌های متصل به آن می‌پردازد. از این رو می‌تواند توان مصرفی مورد نیاز را (در صورتی که دوربین مدار بسته تحت شبکه به سوئیچ وصل باشد) فراهم کند. این سوئیچ ابتدا ولتاژ کمی را ارسال می‌کند و مقاومت کابل را می‌سنجد و به میزان مورد نیاز دستگاه، برای آن برق مورد نیاز را فراهم می‌کند.

 

نحوه عملکرد دستگاه NVR POE

دستگاه NVR اگر دارای تکنولوژی POE باشد، می‌توان از آن به عنوان یک منبع تغذیه برای دوربین استفاده کرد.

بنابراین اگر نمی‌خواهید سوئیچ POE را به صورت جداگانه تهیه کنید، از دستگاه‌های ضبط کننده که دارای خروجی POE هستند (NVR) استفاده کنید. در این صورت دوربین‌های مدار بسته از کابل استفاده کرده و به دستگاه ضبط کننده NYR وصل می‌شوند و از این طریق برق مورد نیاز خود را تامین می‌کند.

جمع بندی

اگر نگران هزینه‌های زیاد و وقت گیر بودن نصب تعداد زیادی از دوربین‌های مدار بسته هستید و می‌خواهید با کمترین میزان سیم کشی، دوربین‌ها را بدور از موارد چالش برانگیز نصب کنید، بهتر است از دوربین‌های دارای فناوری POE استفاده کنید. این دوربین‌ها امکان تغذیه از طریق شبکه را داشته و برق مصرفی خود را از طریق همان کابل تامین می‌کند.

سوالات متداول کاربران

-چرا شبکه های خانگی از فناوری POE استفاده نمی کنند؟

در شبکه‌های خانگی پریز برق به تعداد کافی موجود است و نیاز به سیم کشی‌های متعدد در این شبکه‌ها نیست‌ همچنین  بیشتر گجت‌های مصرف کننده از وای فای استفاده می‌کنند تا اترنت از این رو نیاز به هزینه زیاد برای تهیه دوربین‌هایی که دارای فناوری POE باشند نیست.

به طور کلی در شرایطی که تعداد دوربین‌ها کم است و نیاز به کابل کشی زیاد ندارید، می‌توانید از دوربین‌های معمولی و بدون فناوری POE استفاده کنید.

-در چه صورتی می توانیم از فناوری POE استفاده کنیم؟

اگر دوربین مدار بسته و سوئیچ شما، هر دو دارای فناوری POE باشند و یا در زمانی که دوربین مدار بسته تحت شبکه (IP) دارای فناوری POE باشد، شما می‌توانید از آن استفاده کنید. به طور کلی تجهیزاتی که در سیستم شما وجود دارد باید از این فناوری پشتیبانی کند تا بتوانید از آن استفاده کنید.

-کدام کابل را برای نصب دوربین های مداربسته با فناوری POE تهیه کنیم؟

برای نصب دوربین‌های مدار بسته می‌توان از کابل‌های CAT5, CAT6, … با طول مناسب استفاده کرد. دقت کنید که اگر محل قرار گیری کابل، در فضای آزاد است، روکش آن باید ضد آب و اشعه UV باشد تا مدت زمان بیشتری دوام کند. در صورتی که کابل شما کیفیت بالایی داشته باشد می‌تواند به حداکثر مسافت مورد نیاز، اطلاعات را منتقل کند.

-آیا دوربین های مداربسته دارای فناوری POE تنها از طریق شبکه تغذیه می شوند؟

خیر این دوربین‌ها به دو صورت از طریق شبکه و به صورت مستقیم می‌توانند برق مصرفی خود را به دست آورند. بنابراین در صورت نیاز به سیم کشی این امکان برایشان وجود دارد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد