علت ضبط نکردن دوربین مداربسته

علت ضبط نکردن دوربین مداربسته

برای بررسی علت ضبط نکردن دوربین مداربسته ابتدا باید مشکلات نرم‌افزاری، کانکتور، کابل، آداپتور قطعات اصلی و سایر نکاتی که در این مطلب آمده است را بررسی کنید.

دوربین‌های مداربسته از جمله ابزار‌های امنیتی هستند که باید دائم فعال بوده تا سوژه‌های ناگهانی را از دست ندهند اما گاهی متوجه می‌شویم که تمام دوربین‌ها یا یکی از آنها از کار افتاده و دیگر فیلمی ضبط نمی کند.

گاهی پاسخ این قدر ساده است که خود کاربر می‌تواند به راحتی آن را حل کند و گاهی آنقدر چالشی که می‌تواند نصاب حرفه‌ای را نیز برای مدتی به خود درگیر کند.

تنظیمات زمان بندی

گاهی برخی از نصاب‌ها برای بهینه کردن میزان فضای هارد یا به صورت اتفاقی تنظیمات زمان بندی دوربین مدار بسته را فعال میکنند. به عنوان مثال دوربین روز تعطیل را فیلمبرداری نمی‌کند یا در ساعت خاصی از شبانه روز به حالت خواب می‌رود.

فیلم دوربین مداربسته خود را چک کنید اگر دوربین شما به صورت منظم روز یا ساعت خاصی را فیلمبرداری نمی کند، به بخش تنظیمات رفته و گزینه ضبط اتومات و فیلم برداری دائم را انتخاب کنید و یا تنظیمات زمانبندی را غیرفعال کنید.

برای برطرف کردن مشکل خاموش بودن رنگ‌های دوربین مدار بسته به روش زیر عمل می‌کنیم:

تنظیمات سنسور تشخیص حرکت

موشن یا تشخیص حرکت به شرایطی گفته میشود که دوربین فقط در زمان تشخیص حرکت اشیا شروع به فیلمبرداری میکند. به عنوان مثال زمانی که فردی از جلوی دوربین در حال رد شدن است بلافاصله دوربین فعال شده و عمل فیلمبرداری را تا چندین لحظه و پس از حرکت انجام می‌دهد.

این امکانات به جهت بهینه سازی فضای هارد و ضبط فیلم ایجاد شده است. فیلم دوربین مداربسته خود را چک کنید تا متوجه شوید آیا در ساعت تعطیلی قطع و در ساعت شلوغی شروع به کار می‌کند یا خیر. اگر چنین بود بنابراین سنسور تشخیص حرکت در دوربین مداربسته شما فعال شده است .

وارد تنظیمات دوربین مدار بسته شده و در قسمت موشن یا تشخیص حرکت، آن را خاموش کرده و فیلم برداری اتومات را انتخاب کنید یا می‌توانید با برگشتن به تنظیمات کارخانه مشکل خود را رفع کنید.

نوسان برق

به علت کار شبانه روزی سیستم امنیتی در خیلی از موارد این اتفاق می‌افتد که آداپتور نیم سوز می‌شود. یعنی به جای سوختن کامل برق را به شکل نامناسب و ضعیفی به DVR منتقل میکند؛ به این ترتیب دستگاه ضبط کننده روشن شده و علائم حیاتی دارد اما فیلم‌های ضبط شده پس از مدتی ارور داده و پخش نمیشود.

با فرمت کردن هارد به صورت موقت مشکل حل شده اما دوباره فیلم‌ها یا ضبط نمی شوند یا پس از مدتی از ضبط دیگر در دسترس نیستند. به این ترتیب لازم است میزان ولتاژ خروجی آداپتور چک شود و در صورت ضعیف بودن، آداپتور دستگاه رکوردر تعویض گردد.

اتصال شبکه را چک کنید

اگر از دوربین شبکه یا IP استفاده می‌کنید قطع شدن سوئیچ یا انژکتور PoE را بررسی کنید. در دوربین‌های مداربسته آنالوگ افت سیگنال وای فای میتواند در اتصال BNS اختلال به وجود آورد. بنابراین پس از بررسی آنتن Wifi اتصال BNS را دوباره ایجاد کنید.

سیستم عامل

ممکن است سیستم عامل دستگاه شما قدیمی بوده و با اختلال مواجه شود. به این ترتیب با اتصال به شبکه، وجود به روز رسانی سیستم امنیتی خود را چک کنید و در صورت وجود یک بروزرسانی جدید ابتدا موارد و امکانات آن را مطالعه کرده و سپس عمل به روز رسانی را انجام دهید.

کانکتور هارد دیسک

اگر سیستم امنیتی شما در مناطق مرطوب نصب شده است، گاهی کانکتور هارد به رکورد دچار رسوب و اکسید شده و در نتیجه اتصال ضعیفی را ایجاد می‌کند، ممکن است که این امر منجر به عدم ضبط فیلم می‌شود. گاهی نیز در اثر استفاده مداوم ممکن است دچار سوختگی شده باشد و در این صورت نیاز به تعویض دارد.

خرابی هارد دیسک

اگر در تنظیمات دوربین امنیتی خود متوجه پیام “هارد دیسک پیدا نشد” را دیدید، در صورت امکان به سراغ فرمت کردن آن بروید؛ اگر فرمت هم نشد پس به احتمال زیاد هارد شما سوخته است.

 بنابراین توصیه می‌شود از هارد مخصوص سیستم امنیتی استفاده شود. هارد دیسک برند وسترن دیجیتال مدل بنفش از جمله بهترین محصولات موجود در بازار هستند استفاده کنید.

چک کردن سایر عوامل جزئی

ممکن است علت کار نکردن دوربین مدار بسته، خرابکاری عمدی بوده باشد که باید در تنظیمات، بخش توقف عملکرد دوربین، چک شود که مبادا شخصی عمداً دوربین را غیرفعال کرده باشد.

گاهی یک چیز جزئی مانند خراب بودن یک موس متصل به رکوردر باعث ایجاد خطا در این دستگاه شده و عملکرد ضبط را با اختلال مواجه می‌کند.

کلام آخر

در بسیاری از مواقع علت قطعی فیلمبرداری دوربین‌های مدار بسته، نرم‌افزاری و جزئی بوده که با بررسی عوامل ساده می‌توان آن را رفع کرد.

گاهی نیز از کابل و اتصالات جزئی می‌باشد که باز با کمی صرف وقت می‌توان با کمترین هزینه آن را رفع نمود.

تعدادی از عواملی که میتوانند پس از خرابی و توقف ضبط دوربین هزینه زیادی روی دست مصرف کننده بگذارند استفاده از دستگاه‌های ضبط کننده غیر معتبر و هارد دیسک‌های دست دوم و تعمیری می‌باشد.

بسیاری از کاربران برای خرید همین تجهیزات هزینه قابل توجهی می‌کنند که پس از خرابی‌های ناگهانی و مدت‌ها اختلال و صرف وقت  متوجه سوختن قطعات اصلی و نامعتبر شده و مجبوراند دوباره هزینه‌های گزافی بابت آن پرداخت کنند.

سوالات متداول کاربران

برای جلوگیری از خرابی دستگاه ضبط کننده،خرید کدام برند مناسب می باشد؟

در این زمینه ما دستگاه ضبط کننده فیلم دوربین مداربسته ای را به شما توصیه می‌کنیم زیرا در کنار داشتن برند معتبر، دارای پشتیبانی و گارانتی بلند مدت می‌باشد.

آیا ممکن است علت ضبط نکردن دوربین مداربسته نفوذ رطوبت به خود دوربین باشد ؟

اگر از دوربین‌های نامعتبر که فاقد استاندارد IP66 هستند استفاده می‌کنید، پاسخ شما مثبت است اما اگر از دوربین‌های معتبر که دارای گواهی IP67 و IP68 هستند استفاده می‌کنید بعید به نظر می‌آید مشکل از آن باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد