جدیدترین تکنولوژی‌های دوربین مداربسته

جدیدترین تکنولوژی‌های دوربین مداربسته

در این مطلب از سایت ” ایمن سازان اسپادانا ” قصد داریم بهترین فناوری سیستم امنیتی دوربین مداربسته موجود در بازار را به شما معرفی کنیم.این فناوری ها روز به روز در حال پیشرفت بوده و باعث ارتقای سطح کیفی دوربین‌ها شده‌اند.

در بررسی هر یک از فناوری های جدید گاهی متوجه تغییرات جزئی و گاهی شاهد تغییرات مثبت بزرگی شده‌ایم که در کنار یکدیگر می‌توانند،تصویری بسیار بهتر و با جزئیات کامل‌تری را به شما ارائه دهند.

تکنولوژی WDR دوربین مداربسته

حتما برای شما نیز اتفاق افتاده است که وقتی در حال تصویربرداری از یک منظره هستید، هنگامی که نور خورشید به لنز دوربین می‌تابد، سایر نقاط تصویر تیره میشود.

این یک مشکل بزرگ در تصویر برداری دوربین‌های مداربسته قدیمی است.

در دوربین‌های قدیمی کافی بود که سارق نور را به لنز دوربین بتاباند، در این صورت دیافراگم دوربین بسته می‌شد و کل تصویر به جز منبع نور،تاریک و چهره غیر قابل تشخیص می‌شد اما راه چاره چیست؟

در چنین شرایطی تکنولوژی wdr به کمک دوربین‌های مداربسته پیشرفت آمده است که نام کامل آن wide dynamic range است.

در این فناوری به محض وارد شدن حجم نور زیاد دوربین تصویر را یک بار به صورت کند و بار دیگر سریع پردازش کرده و به این ترتیب دو تصویر، یکی منطبق با نور تاریک و دیگری منطبق با نور روشن به دست می‌آورد.

این دو تصویر را روی یکدیگر منطبق کرده و در نهایت یک تصویر، که در آن هم قسمت‌های روشن مشخص است و هم قسمت‌های تاریک نور خوبی داشته و به وضوح دیده می‌شود.

در فیلم‌هایی که توسط تکنولوژی wdr ضبط شده شما مشاهده خواهید کرد که نقاط روشن بیش از حد روشن نیستند و نقاط تاریک نیز بیش از حد تاریک نیستند و تصویر به صورت یکپارچه نور ملایم و به لحاظ دید، جزئیات قابل تشخیصی دارد‌.

درست است که این تکنولوژی برای زمانی ساخته شده که اختلاف نور در صحنه زیاد باشد اما به تجربه ثابت شده که در نور کم نیز این فناوری باعث بهبود تصاویر میشود.

تصور کنید در تاریکی شب خودرویی در روبروی دوربین مداربسته قرار گرفته و با لامپ‌های روشن پارک می‌کند دوربین‌های قدیمی امکان مشاهده جزئیات را نداشته اما دوربین‌های دارای تکنولوژی wdr ضمن اینکه فردی راننده را نشان می‌دهند، می‌تواند پلاک و سایر جزئیات را نیز به تصویر بکشد!

تکنولوژی DWDR دوربین مداربسته

نام کامل این تکنولوژی Digital wide dynamic range می‌باشد.

اگر بخش بالا را  به خوبی مطالعه کرده باشید، به راحتی متوجه تکنولوژی DWDR خواهید شد.

نکته!

در فناوری WDR کلیه‌ی فرایند توسط سخت افزاری پیشرفته در دوربین انجام می‌شد اما در DWDR همان کار تصحیح نور و رنگ بدون هیچ گونه سخت ابزار و توسط فرایند دیجیتال برطرف می‌شود.

معایب WDR و DWDR

  • در این روش‌ها وقتی که دوربین با چالش نامتقارن بودن سطح نور مواجه می‌شود سعی در برطرف کردن مشکل می‌کندکه در نتیجه آن اگر قسمتی از صحنه بسیار تاریک باشد، در همین قسمتِ تاریک، شما شاهد نویز غیر هماهنگ با سایر تصویر خواهید بود.
  • در مورد بعدی قسمتی از تصویر است که مرز بین تاریکی و روشنایی محسوب می‌شود، عموماً به گونه‌ای ضبط می‌شود که نور آن با واقعیت کاملاً منطبق نیست.

  • برخی از شارپ نبودن رنگ‌ها نیز انتقاد کرده‌اند که با توجه به امنیتی بودن این فیلم‌ها و اینکه جنبه زیبایی ندارند، این موضوع چندان اهمیتی نخواهد داشت.

در مجموع، وجود این تکنولوژی بسیار ضروری و مفید بوده و کاملا نسبت به معایب آن برتری دارد.

قابلیت BLC در دوربین امنیتی

نام کامل این تکنولوژی Backlight Compensation است.

همانطور که از نام این تکنولوژی پیداست هدف از استفاده از آن جبران نور پس زمینه می‌باشد.به این معنی که اگر دوربین در داخل ساختمان و رو به پنجره یا درب ورودی باشد، نور شدیدی را از نور خورشید دریافت خواهد کرد.

این باعث می‌شود تمام افرادی که از در وارد می‌شوند، یا از جلوی پنجره عبور می‌کنند، بسیار تاریک و ناشناس به نظر بیایند.حال اینجا تکنولوژی BLC به کمک دوربین می‌آید و باعث می‌شود نور پس زمینه کم شده و افراد، اشیا و جزییات بهتر به نظر برسند.

این فرآیند به صورت نرم افزار انجام شده و مانند تکنولوژی WDR سخت افزاری نیست. از این رو ظریف‌تر و کمی ضعیف‌تر از WDR می‌باشد.

فناوری HLC در دوربین امنیتی

نام کامل این تکنولوژی Highlight Compensation می‌باشد.

برخلاف تکنولوژی‌های قبل که بیشتر در روز کاربرد داشتند و در مقابل چالش نور خورشید قرار می‌گرفتند این فناوری کاربرد زیادی در شب یا اتاق نیمه تاریک دارد.

به عنوان مثال اگر پروژکتور در حال کار باشد و سالن کاملاً تاریک باشد، در این صورت یک دوربین قدیمی فقط صحنه پخش شده توسط پروژکتور را نشان می‌دهد و باقی تصاویر تاریک و غیر قابل دیدن خواهد بود.این فناوری می‌تواند منبع نور شدید در اتاق تاریک را تا حد قابل توجهی کاهش دهد تا قسمت‌های تاریک بهتر دیده شود.

تصور کنید که سارق با یک چراغ دستی وارد یک اتاق تاریک شده و نور چراغ دستی را به سمت دوربین مداربسته می‌گیرد.

دوربینی که دارای فناوری اچ ال سی باشد می‌تواند نور چراغ قوه را تا حد قابل توجهی کاهش دهد و این امکان را به دوربین بدهد تا سایر قسمتهای تاریک را با جزئیات بهتری ثبت کند.

قابلیت Face Detection در دوربین مداربسته

در گذشته دوربین‌ها صرفاً تصویر را ضبط و برای دستگاه رکوردر ارسال می‌کردند. در واقع  بین فیلمی که انسان از آن در حال گذر است یا یک تصویر بدون عبور و مرور فرقی وجود نداشت.

قابلیت تشخیص چهره به دوربین‌های مداربسته این امکان را می‌دهد تا تشخیص دهند در فیلمی که ضبط کرده‌اند

چند نفر با چهره مشخص در حال عبور بودند. با توجه به نرم افزار‌های مختلف این توانایی می‌تواند به روشهای مختلف استفاده شده و به کار گرفته شود.

برخی از سیستم‌های امنیتی این قابلیت را دارند که با تکیه بر قابلیت تشخیص چهره دستور اسکرین شات، آلارم، ایمیل و غیره را به صاحب خود ارسال کنند.

به این ترتیب که شما می‌توانید با فعال کردن قابلیت عکسبرداری از چهره از تمام افرادی که چهره آنها در تصویر تشخیص داده می‌شوند، یک عکس گرفته شده و در حافظه ذخیره شود.

 شما می‌توانید هر موقع خواستید تصاویر افرادی را که از جلوی دوربین عبور کرده‌اند ببینید آنها را ذخیره کرده یا پاک کنید. دوربین‌های دارای قابلیت تشخیص چهره از نظر قیمت گرانتر از سایر دوربین‌های موجود در بازار می‌باشند.

توجه کنید که قابلیت تشخیص چهره با قابلیت شناسایی چهره کاملاً متفاوت است.

قابلیت Face Recognition

به معنی قابلیت شناسایی چهره می‌باشد به این ترتیب که دوربین‌هایی که قابلیت تشخیص چهره را دارند پس از تشخیص، فیلمبرداری یا عکس گرفتن از تصویر افرادی که در حال عبور از جلوی دوربین هستند،

تصاویر با عکس‌های از پیش ذخیره شده در پایگاه داده مقایسه می‌شود تا فرد مورد نظر در بین جمع شناسایی شود.

به عبارتی سیستم‌های امنیتی با قابلیت شناسایی چهره می‌توانند فرد خاصی را در یک جمع شناسایی کرده و آدرس و مشخصات آن را به اپراتور خود اطلاع دهند.

قابلیت تشخیص چهره می‌گوید که به عنوان مثال پنج نفر در تصویر حضور دارند اما قابلیت شناسایی چهره می‌گوید که فرد مورد نظر آیا در بین این ۵ نفر وجود دارد یا خیر.

تاکنون متوجه شده‌اید که قابلیت شناسایی چهره بسیار پیچیده‌تر بوده و در کنار دوربین‌هایی با قابلیت تشخیص چهره باید یک پایگاه بزرگ داده از تصاویر افراد مختلف به همراه هویت آنها وجود داشته باشد تا سیستم با مقایسه تصاویر و هویت‌های موجود در پایگاه داده،افرادی که در حال عبور هستند، هویت افراد، محل حضور، ساعت و تاریخ آن را ثبت کنند.

عموماً کاربرد این تکنولوژی برای دولت‌ها، در زمینه کنترل افراد مجرم مناسب می‌باشد و برای استفاده‌ی خصوصی کارایی ندارد.

قابلیت Human Detection در سیستم امنیتی

یکی از قابلیت‌های کاربردی در سیستم‌های امنیتی امکان تشخیص انسان به همراه تعداد نفرات در تصویر می‌باشد.

فعال کردن این قابلیت در دوربین مداربسته زمانی به کار می‌آید که شما دوربین خود را در مکانی قرار میدهید که کسی نباید از آن منطقه عبور کند.

در این موارد شما می‌توانید به سیستم امنیتی خود دستور دهید تا در صورت عبور افراد از آنها عکس گرفته و به شما پیام دهد.

برخلاف قابلیت تشخیص چهره که حتماً باید چهره افراد شناسایی می‌شود تا دوربین از آنها عکس بگیرد، در این فناوری لازم نیست

که حتماً چهره انسان تشخیص داده شود و دوربین می‌تواند از افراد در حالت‌های مختلف حتی از پشت یا با نقاب عکس گرفته و هشدار صادر کند.

تکنولوژی STARVIS

امروزه بسیاری از دوربین ها برای تصویربرداری در شب از نور نامرئی مادون قرمز استفاده می کنند. نتیجه این کار دریافت تصویری سیاه و سفید در حد قابل قبول میباشد.

برای داشتن تصویری بهتر در تاریکی شب، تکنولوژی STARVIS که به نام Starlight نیز شناخته می‌شود به کمک دوربین‌های مداربسته‌ی پیشرفته آمده است. 

در دوربین‌های امنیتی این قابلیت به سنسور CMOS اضافه شده تا حساسیتی بسیار بیشتر به نور داشته باشند و بتوانند با کمک نور ماه تصویری دریافت کنند که نتیجه‌ی آن شما را در اولین مقایسه شگفت زده خواهد کرد.

ناگفته نماند که کار سنسور CMOS تبدیل امواج نور به پالس‌های الکتریکی می‌باشد و در انواع صنایع کاربرد فراوانی دارد اما در این مطلب، صرفا به کاربرد این قطعه در دوربین مداربسته پرداخته‌ایم. 

جمع بندی

حال که با انواع اصطلاحات فناوری جدید دوربین‌های مداربسته آشنا شده‌اید، باید در نظر داشته باشید که وقتی بخشی از سیستم امنیتی، از یک تکنولوژی روز بهره می‌برد،سایر قسمت‌ها نیز باید بروز باشد تا در مجموع  یک سری امکانات جدید در اختیار مصرف کننده قرار گیرد و فقط جدید بودن امکانات دوربین‌ها کافی نیست.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد