بهترین هارد دیسک برای دوربین‌های مداربسته

بهترین هارد دیسک برای دوربین‌های مداربسته

از زمانی که سیستم‌های امنیتی گسترش پیدا کرده و مورد استفاده شرکت‌های دولتی و خصوصی قرار گرفتند،طراحی یک هارد دیسک مخصوص که بتواند به صورت دائم روشن بماند و دوام بالایی داشته باشد همواره چالشی بزرگ در سیستم امنیتی بوده است.

درست است که هارد دیسک‌های دوربین مداربسته از نظر مکانیسم دقیقا شبیه به هاردهای عمومی هستند اما استفاده از هاردهای عمومی در سیستم امنیتی دوربین‌های مداربسته باعث سوختن زود هنگام این هارد دیسک‌ها می‌شد.

آنچه که در این مطلب از سایت ایمن سازان اسپادانا بیشتر به آن خواهیم پرداخت در رابطه با دوام و کارایی هارد دیسک‌های دوربین مدار بسته است. اگر به دنبال بهترین هارد دیسک برای دوربین مداربسته هستید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ویژگی هارد دوربین مداربسته

امروزه با وجود ابزارهای ذخیره سازی مختلف و حتی سریع‌تر، هارد دیسک‌ها همچنان پر تولید و فروش بوده و یکی از پرمصرف ترین در نوع خود می‌باشند که علت آن قیمت مقرون به صرفه، در دسترس بودن، تعداد تولید کنندگان معتبر زیاد، ظرفیت ذخیره سازی بالا و دوام زیاد می‌باشد.

حال ویژگی اصلی هارد دیسک مخصوص دوربین مدار بسته چیست؟

پاسخ:

  • سیستم‌های امنیتی دوربین مداربسته به علت کار شبانه روزی دارای هاردهای متفاوتی نسبت به کامپیوترهای شخصی و خانگی هستند.

هرچند که به لحاظ ساختار و کارکرد شباهت بسیاری با یکدیگر دارند اما هارد‌های کامپیوتر‌های خانگی یا رومیزی توانایی کمتری به لحاظ ساعت روشن ماندن و کارکردن دارند.

در مقابل هارد‌های دوربین‌های مداربسته طوری طراحی و ساخته شده‌اند که بتوانند به صورت ۲۴ ساعته بدون افت کیفیت کار کنند؛ از این رو تعداد کمی از شرکت‌ها در دنیا وجود دارند که بتوانند هارد‌های بسیار با کیفیت، با قابلیت کار شبانه روزی تولید کنند.

نکته مهم!

میزان استفاده استاندارد هارد دیسک در کامپیوترهای خانگی حدود هشت ساعت در روز می‌باشد اما هارد دیسک سیستم امنیتی سه برابر توان بیشتر داشته و می‌تواند بیست و چهار ساعت در روز کار کند.

چرا هارد دیسک دوربین مداربسته مهم است؟

زیرا کلیه اطلاعات شامل تصویر تمام دوربین‌ها و صدای میکروفون همگی روی هارد دیسک ذخیره و بایگانی می‌شوند.

در صورت وقوع یک حادثه به عنوان مثال یک سرقت، این اطلاعات هارد دیسک است که بررسی می‌شود

در صورت خرابی یا از دست رفتن فیلم هارد سیستم امنیتی شما کاملاً ناکارآمد بوده و هیچ فایده‌ای برای پیدا کردن علت حادثه نخواهد داشت

و وجود آن بی اثر خواهد شد.

بنابراین اکیدا توصیه می‌کنیم که از هاردهای بسیار با کیفیت و برند جهت سیستم امنیتی خود استفاده کرده و در این یک زمینه صرفه جویی اقتصادی نکنید.

ظرفیت ذخیره سازی هارد دوربین مداربسته

هرچه فضای ذخیره سازی هارد شما بیشتر باشد سیستم دوربین مداربسته شما می‌تواند به تعداد روزهای بیشتری فیلم ذخیره کند.

واحد ظرفیت هارد دیسک‌ها ترابایت بوده که معمولاً از یک ترابایت شروع شده و می‌توانند دو، چهار… ترابایت افزایش یابند. طبیعتاً هرچه ظرفیت فضای ذخیره سازی هارد افزایش پیدا می‌کند قیمت آن نیز زیاد می‌شود.

مصرف انرژی در هارد دیسک

مصرف برق در دوربین‌های مداربسته به علت کارکرد ۲۴ ساعته اهمیت ویژه‌ای دارد و این نه فقط برای پرداخت هزینه برق بیشتر، بلکه مصرف انرژی بیشتر باعث تولید گرمای بیشتر شده و با بالا رفتن دمای هارد عمر این ابزار کاهش می‌یابد.

بنابراین یکی از ویژگی‌های بهترین هارد دیسک دوربین‌های سیستم امنیتی مصرف انرژی پایین و دمای پایین می‌باشد.

مقاومت هارد دیسک

اگر بخواهیم چند مورد از ویژگی‌های بهترین هارد‌ها را نام ببریم که باعث عمر و دوام بالای آنها می‌شود، شامل موارد: مقاومت نسبی در برابر رطوبت، مقاومت در برابر حرارت و همچنین مقاومت در برابر شوک جریان الکتریکی می‌باشد.

معرفی برند هارد دیسک دوربین مدار بسته

در بین محدود تولید کنندگان معتبر تولید کننده‌ی هارد دیسک مخصوص سیستم امنیتی سیگیت SEAGATE  و وسترن دیجیتال Western Digital توانسته‌اند با تولید هارد دیسک‌های با کیفیت و با قابلیت کار در طولانی مدت اعتماد مشتریان را به خود جلب کرده و در دنیا وارد دسته برندهای شناخته شده در زمینه تولید هارد مخصوص دوربین‌های مدار بسته شوند.

هارد مخصوص دوربین مداربسته وسترن دیجیتال

رنگ بدنه هارد دیسک‌های شرکت وسترن دیجیتال که برند اول دنیا می‌باشد، با کارایی آن ارتباط مستقیمی دارد.

در واقع این شرکت برای اینکه مشتریان دچار اشتباه نشوند محصولات خود را با رنگ‌های متفاوت و معناداری به بازار عرضه کرده است.

شرکت وسترن دیجیتال هارد دیسک‌های مخصوص سیستم‌های نظارتی و دوربین مداربسته را به رنگ بنفش تولید می‌کند.

در هنگام خرید دقت داشته باشید که سایر رنگ‌های هارد وسترن دیجیتال اعم از طلایی، آبی، قرمز، مشکی و سبز هر کدام برای کار مخصوص به خود طراحی شده‌اند و برای دوربین‌های مداربسته مناسب نمی‌باشند.

هارد مخصوص دوربین مداربسته وسترن دیجیتال

رنگ بدنه هارد دیسک‌های شرکت وسترن دیجیتال که برند اول دنیا می‌باشد، با کارایی آن ارتباط مستقیمی دارد. در واقع این شرکت برای اینکه مشتریان دچار اشتباه نشوند محصولات خود را با رنگ‌های متفاوت و معناداری به بازار عرضه کرده است.

شرکت وسترن دیجیتال هارد دیسک‌های مخصوص سیستم‌های نظارتی و دوربین مداربسته را به رنگ بنفش تولید می‌کند.

در هنگام خرید دقت داشته باشید که سایر رنگ‌های هارد وسترن دیجیتال اعم از طلایی، آبی، قرمز، مشکی و سبز هر کدام برای کار مخصوص به خود طراحی شده‌اند و برای دوربین‌های مداربسته مناسب نمی‌باشند.

معرفی سایر برند و مدل‌های هارد دیسک

دومین برند پیشنهادی ما در کنار برند وسترن دیجیتال، برند سیگیت می‌باشد. در مارک سیگیت مدل SkyHawk برای سیستمهای امنیتی کوچک تا متوسط و مدل SkyHawk AI برای سیستم‌های امنیتی بسیار بزرگ و سازمانی مناسب هستند.

از نظر ساعت کار روزانه این هارد دیسک‌ها سه برابر قدرت بیشتری نسبت به مدل‌های عمومی دارند.

برندهای بعدی از شرکت توشیبا و مدل Toshiba Surveillance و هارد Max Digital Data MD2000GSA3272DVR می‌باشد که این برند به صورت MDD روی هارد نوشته می‌شود.

شرکت های معتبر گارانتی هارد دیسک

هرچند اگر هارد دیسک شما در اثر هر علتی بسوزد شما اطلاعات امنیتی خود را از دست خواهید داد و دیگر هیچ شرکت گارانتی کننده ای نمی تواند این اطلاعات را به شما برگرداند اما برندهای گارانتی معتبر می‌توانند مانع تضرر مالی شما شده و با تعویض کالا، هاردی جدید با امید دوام بیشتر به شما ارائه دهند. از جمله برندهای معتبر موجود در بازار ایران برند سازگار، آواژنگ و الماس ، جهان سرویس می‌باشد.

چرا از سایر هاردهای با قابلیت کار ۲۴ ساعته استفاده نکنیم؟

شرکت‌های تولید کننده در کنار هارد‌هایی که به عنوان “هارد دیسک مخصوص سیستم امنیتی”، هارد دیسک‌های دیگری با توانایی کارکرد ۲۴ ساعته تولید می‌کنند که میتوان آنها را در سیستمهای امنیتی به کار برد اما تفاوت در چیست؟

موضوع اینجاست که سیستمهای امنیتی دائم در حال ذخیره و نوشتن اطلاعات روی هارد دیسک خود هستند و کمتر برای بازبینی اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بنابراین این دستگاه‌ها نیازمند هاردی هستند که در نوشتن اطلاعات سرعت بالایی داشته باشد اما در خواندن اطلاعات و بازیابی آن نیازی به گذاشتن انرژی بالا نباشد.

از این رو شرکت‌های سازنده، هارد دیسک‌های مخصوص دوربین‌های امنیتی را به گونه ای می‌سازند که ۹۰ درصد توان هارد برای نوشتن اطلاعات صرف شده و حدود ۱۰ درصد آن برای بازیابی و خواندن اطلاعات مصرف می‌گردد.

در حالی که سایر هارد‌های مشابه با توانایی کار شبانه روزی چنین امکاناتی نداشته و در مدل‌های مختلف چنین توازنی در توانایی آنها برقرار نشده است.

در ضمن ممکن است این هارد‌های غیر تخصصی در مواردی بسیار گران‌تر نیز باشند که از این رو مقرون به صرفه نیستند.

چند نکته درباره هارد کارکرده که باید بدانیم

تا حد ممکن از هاردهای کارکرده و دست چندم استفاده نکنید؛ زیرا هاردها دارای میزان عمر مفید بوده و شما در هنگام خرید نمی دانید که چقدر از عمر این هارد طی شده و چقدر دیگر باقی مانده است.

 اگر سیستم امنیتی شما در حال پوشش دادن محیطی با امنیت متوسط و بالا باشد در صورت خرابی هارد شما دچار ضرر اطلاعاتی زیادی خواهید شد. البته در ادامه مطلب  بیشتر در مورد خرابی هارد صحبت خواهیم کرد.

در مواردی هارد‌هایی که کارکرده هستند ممکن است دچار شوک الکتریکی شده باشند. در این صورت این هارد‌ها در طول شبانه روز به مدت چند دقیقه تا چند ساعت از کار می‌افتند و فیلم را ضبط نکرده اما ناگهان دوباره به کار می‌آیند و باز فیلم را ضبط می‌کنند.

این موضوع به این معنی است که شما بخشی تصادفی اما قابل توجه‌ی از سابقه فیلم خود را از دست خواهید داد. برای اثبات اینکه این هارد‌ها خراب هستند باید ۲۴ ساعت سیستم زیر نظر گرفته شود که در این صورت به این هارد‌ها نیمه سوخته نیز می‌گویند.

چرا هارد دیسک باید دور از دسترس باشد؟

در مواردی هارد‌هایی که کارکرده هستند ممکن است دچار شوک الکتریکی شده باشند. در این صورت این هارد‌ها در طول شبانه روز به مدت چند دقیقه تا چند ساعت از کار می‌افتند و فیلم را ضبط نکرده اما ناگهان دوباره به کار می‌آیند و باز فیلم را ضبط می‌کنند.

در صورتی که سارق از قبل مکان دستگاه ضبط را بداند می‌تواند بسیار راحت بدون هیچ گونه ماسک و پوششی وارد شده و پس از انجام اعمال مجرمانه، هارد و دستگاه ضبط کننده را برداشته و از محل خارج شود.

 در این صورت فیلم‌های مربوطه از دسترس خارج  می‌شود و قطعاً این موضوع تبدیل به یکی از راحت‌ترین سرقت‌ها خواهد شد!

نتیجه گیری

به علت حساس بودن کارکرد هارد دیسک‌ها در سیستم امنیتی به دنبال هارد دیسک‌هایی با برندهای معرفی شده، با گارانتی، آکبند و اصل باشید. هاردهای کارکرده و با برند شرکت‌های نامعتبر می‌تواند امنیت اطلاعات دوربین شما را به خطر انداخته یا منجر به پاک شدن بخشی از اطلاعات شوند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد