بهترین دوربین مداربسته برای مدارس

بهترین دوربین مداربسته برای مدارس

انتخاب دوربین مدار بسته مدارس و نحوه نصب دوربین، دارای ترفندهای خاصی است و نیاز به برنامه ریزی دقیق اولیه دارد. با توجه به این که تعداد ارباب رجوع مدارس کشور به بیش از سی میلیون نفر می‌رسد، بنابراین مدیریت چنین ابعادی از تجمع انسانی مستلزم بکارگیری از بهترین تکنولوژی در کمیت و کیفیت مناسب است.

چرا از دوربین مدار بسته در مدارس استفاده می‌کنیم؟

علت اول جلوگیری از ورود سارقان و شناسایی اعمال خرابکارانه در ساعاتی است که مدرسه تعطیل بوده و یا در روزهای تعطیلی تابستان و عید به سر می‌برد. مدارس در تعطیلی‌های بلند مدت به علت عدم رفت و آمد مورد هدف سودجویان قرار می‌گیرند که در صورت وجود دوربین مدار بسته از وقوع جرم در چنین شرایطی پیشگیری می‌شود.

علت مهم دوم مدیریت رفتار دانش آموزان و پرسنل می‌باشد. یکی از مشکلاتی که مدارس با آن مواجه هستند، این است که در طول روز و ازدحام جمعیت، شما نمی توانید متوجه شوید که آیا همه دانش آموزان در حیاط و در برابر چشم مدیر و معاون حضور دارند یا تعدادی به قسمتهای ممنوعه مدرسه رفته‌اند.

دوربین‌های نظارتی به ناظران کمک می‌کنند که ورود دانش آموزان به پشت و قسمت‌های ممنوعه مدرسه را کنترل کنند.

شناسایی نقاط کلیدی مدرسه

در درجه اول لازم است نقاط کلیدی و گذرگاه‌های اصلی مدرسه را بشناسید. ما در اینجا به صورت عمومی چند مورد از قسمتهای اصلی مدرسه را به شما یادآور می‌شویم.

دفتر مدرسه

اگر مدرسه ابتدایی باشد معمولاً گرانترین تکنولوژی‌های موجود در مدرسه از جمله کامپیوتر‌های مدیر و معاون، دستگاه‌های پرینتر، فتوکپی، اسکنر، فکس، تلفن، مودم و سایر تجهیزاتی که به صورت روزانه استفاده می‌شود در دفتر آموزشگاه در کنار یکدیگر تجمع پیدا می‌کنند. بنابراین معمولاً دفتر اصلی مدرسه گرانترین اتاق و مورد هدف سارقان خواهد بود.

جدای از تجهیزاتی که دارای ارزش مادی زیادی هستند بسیاری از پرونده‌ها و مهر آموزشگاه نیز در همین اتاق بوده که ارزش قانونی بالایی دارد. این پرونده‌ها ممکن است در طول روز و در ازدحام جمعیت مراجعان، دستکاری شوند.

بنابراین وجود یک دوربین در گوشه و نزدیک به سقف که تسلط کامل تصویری به دفتر داشته باشد از ضروریات است.

آزمایشگاه و کارگاه

مدارس در مقطع متوسطه و همینطور هنرستانهای فنی حرفه‌ای و کار و دانش در کنار دفتر دارای انواع آزمایشگاه و کارگاه هستند که هر کدام دارای مبالغ بالایی از تجهیزات کامپیوتری، کارگاهی و آزمایشگاهی می‌باشند.

گزارش حمله سارقان، کم شدن بخشی از تجهیزات، ناپدید شدن قطعات کامپیوتر از داخل کیس، از جمله مواردی هستند که نصب دوربین مداربسته را در داخل این اتاق‌ها اجباری می‌کنند.

درب ورودی

نصب یک جفت دوربین که به صورت مکمل روبروی یکدیگر قرار گرفته و همدیگر را پوشش دهند، ضمن اینکه فضایی برای ورود سارق نمیگذارند، باعث کنترل جمعیت ورودی و خروجی دانش آموزان و اولیا نیز می‌شوند.

در رفت و آمدهای مشکوک مدارس فیلم این دوربین‌ها اولین مستنداتی است که نیروی انتظامی به آن استناد می‌کنند.

نقاطی که نباید رفتن و آمد صورت گیرد

احتمالاً هر مدرسه‌ای دارای یک سری مناطق ممنوعه برای رفت و آمد می‌باشد. این مناطق می‌توانند شامل پشت مدرسه، انبار و سایر نقاطی باشند که از دید مدیر و معاون دور بوده و احتمال دارد کارهای خلاف منشور اخلاقی مدرسه صورت گیرد. این مناطق همان قسمت‌های هستند که مدیر و معاون از ابتدای سال به دانش آموزان اعلام می‌کنند که نباید رفت و آمدی از آنجا انجام شود.

سایر نقاط مدرسه

اگر توانستید نقاط معرفی شده در مطالب بالا را تحت پوشش قرار داده و هنوز دوربین‌هایی برای نصب دارید می‌توانید از آن برای کنترل دانش آموزان در حیاط و راهرو استفاده کنید.

دوربین‌های راهرو در زنگ تفریح به ناظران کمک می‌کنند تا دانش آموزی در راهرو باقی نماند و دوربین‌های حیاط مدرسه به مشاهده برخورد دانش آموزان با یکدیگر و وجود دانش آموزان در حیاط، در زنگ کلاس کمک می‌کنند.

نحوه مانیتورینگ دوربین مداربسته مدرسه

نظارت در روز

نظارت بر مدرسه در طول روز می‌تواند توسط نماینده معلمان یا معلمان داوطلب که در دفتر نشسته و در زنگ تفریح در حال استراحت هستند نظارت شود. مدیر و معاونین نیز میتوانند تصاویر ضبط شده زنگ تفریح را مشاهده کنند. بنابراین وجود مانیتور فعال در طول روز، در دفتر آموزشگاه لازم است.

نظارت در شب

نظارت در شب باید توسط سرایدار مدرسه صورت گیرد. به این ترتیب باید با نصاب خود مشورت کرده و در طول شب یا به صورت دائم یک کابل برای وصل به مانیتور در اختیار سرایدار قرار گیرد تا از اتاق خود بتوانند کلیه قسمتهای اصلی مدرسه را مورد بررسی و نظارت قرار دهد.

نوع دوربین مداربسته مدرسه

دوربین‌های مداربسته‌ای که برای مدرسه مورد استفاده قرار می‌گیرند بهتر است از نوع سیمی و تحت شبکه باشند. انواع دوربین‌های سیمی و مرسوم به علت قیمت معقول و مقرون به صرفه برای مدارس در دسترس‌تر هستند. این دوربین‌ها به علت داشتن تعداد بالای نصاب، متخصص و قطعات در صورت خرابی، راحت‌تر تعمیر شده و هزینه زیادی روی دست مدارس نمی گذارند.

دوربین‌ها باید تحت شبکه باشند و کل سیستم به اینترنت مدرسه وصل باشد تا مدیر بتواند از راه دور نیز به مدرسه به صورت تصادفی نظارت کند.

اگر دوربین‌های قسمت‌های ممنوعه‌ی مدرسه دارای فناوری Face Detection یعنی قابلیت تشخیص چهره باشند، میتوانند از چهره‌ی افراد عکس گرفته و در هارد دیسک سیو کنند. به این ترتیب شما متوجه خواهید شد که چه کسانی، در چه ساعتی وارد قسمت‌هایی شده‌اند که نباید وارد می‌شدند!

جمع بندی

دوربین‌های مداربسته علیرغم اینکه از وقوع جرم در مدارس پیشگیری کرده، در هنگام ساعت کاری به مدیریت جمعیت دانش آموزان نیز کمک شایانی می‌کنند.

اتصال سیستم امنیتی به اینترنت مدرسه جهت نظارت از راه دور توسط مدیر مدرسه، موضوعی ضروری است. این مورد مخصوصا در زمانی که مدرسه به ستاد اسکان تبدیل می‌شود، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

سوالات متداول کاربران

-حداقل کیفیت مورد نیاز برای مدرسه چقدر است؟

امروزه کیفیت کمتر از دو مگاپیکسل برای مدارس توصیه نمی‌شود. شما در این کیفیت جزئیات چهره مراجعان را خواهید داشت.

-نحوه دوربین گذاری در مدرسه چگونه است؟

این دوربین‌ها معمولا بهتر است در بالاترین ارتفاع(حداقل 2.4 متر) و نزدیک گوشه سقف نصب شوند تا کادر دوربین کامل و مسلط به صحنه باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد