بهترین دوربین مدار بسته برای مغازه

بهترین دوربین مدار بسته برای مغازه

همانطور که می‌دانید مغازه‌ها و فروشگاه‌ها یکی از مکان‌های پُر پر رفت و آمد‌ی است که روزانه از افراد زیادی میزبانی می‌کند. از آنجایی که زیر نظر گرفتن تمام افراد کار غیر ممکنی به نظر می‌رسد، بنابراین اکثر مغازه داران و صاحبان فروشگاه‌ ترجیح می‌دهند از دوربین مدار بسته برای کنترل محیط مورد نظر خود استفاده کنند.

اگر برای تهیه دوربین‌های مدار بسته به بازار رفته باشید، متوجه تنوع بسیار زیاد آن خواهید شد، از این رو تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله به بررسی نکات مهم و ضروری درباره دوربین‌های مدار بسته بپردازیم تا بتوانید بهترین مدل دوربین مدار بسته با برای مغازه یا فروشگاه خود خریداری کنید.

محل نصب دوربین مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته می‌تواند در داخل یا خارج مغازه و فروشگاه‌ نصب شود که هر کدام باید ویژگی مخصوص خود را داشته باشد.

دوربین‌های داخل مغازه (Indoor)

دوربین‌هایی که برای داخل مغازه ساخته می‌شوند، اغلب در قسمت‌های ورودی و خروجی، رو به روی فروشنده، قفسه محصول، انبار و دخل نصب می‌شوند تا از سرقت وسایل موجود جلوگیری کرده و امنیت کارکنان و خریداران را بالا ببرند.

علاوه بر آن با داشتن دوربین مداربسته در داخل فروشگاه شما می‌توانید رفتار خریدار را بررسی کنید و محصولات مورد علاقه و پرفروش را شناسایی کنید.

دوربین خارج مغازه (Outdoor)

دوربین خارج مغازه، دوربین‌هایی هستند که در محوطه بیرونی مغازه نصب می‌شوند و وظیفه کنترل ورود و خروج افراد و وسایل را بر عهده دارند. علاوه بر آن بدنه این دوربین‌ها مقاوم بوده و در برابر شرایط جوئی نا مساعد و گرد و غبار به خوبی طاقت می‌آورند. گفتنی است که اغلب از دوربین‌های بولت برای فضای بیرونی استفاده می‌کنند.

انواع دوربین مداربسته مناسب برای مغازه و فروشگاه

دوربین‌های مدار بسته مناسب مغازه و فروشگاه‌ها شامل دوربین مداربسته دام (Dome)، دوربین مدار بسته بولت (Bullet)، دوربین‌های مداربسته (Box) و دوربین‌های مدار بسته مینیاتوری (Pinhole) می‌شود که در ادامه به بررسی ویژگی‌های هر کدام خواهیم پرداخت.

دوربین مداربسته دام (Dome)

دوربین مداربسته دام (Dome) ظاهری شبیه به گنبد دارد و بر روی سقف نصب می‌شود. لنز این دوربین ثابت است و قابلیت حرکت ندارد، همچنین این دوربین می‌‌تواند زوایای ۷۰ درجه و ۸۵ درجه را پوشش دهد. اگر به دنبال تهیه دوربین مناسب برای فضاهای داخلی فروشگاه‌ و مغازه‌ها می‌گردید، این مدل گزینه خوبی برای شماست.

دوربین مدار بسته بولت (Bullet)

دوربین مدار بسته بولت (Bullet) یکی از پرفروش‌ترین دوربین‌های موجود در بازار است که در دو نوع با لنزهای ثابت و متحرک به فروش می‌رسد.

 

  • لنز‌های ثابت زوایای دید  ۷۰ و 90 درجه را پوشش می‌دهند.
  • لنز‌های متغیر زوایای دید ۳۵ تا ۸۰ درجه و ۲۵ تا 110 درجه را پوشش می‌دهند.

جنس بدنه دوربین مدار بسته بولت استحکام بسیار بالایی دارد و با توجه به مقاومت در برابر آب، باد، خاک و… برای فضاهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته: اکثر دوربین‌های مداربسته دام و بولت قابلیت دید در شب را دارند.

دوربین‌های مداربسته (Box)

دوربین‌های مداربسته باکس یکی از حرفه‌ای‌ترین دوربین مدار بسته موجود در بازار است که بدنه‌ای مستطیلی شکل از جنس پلاستیک دارد و شما می‌توانید مجموعه دوربین، لنز و محفظه آن را در صورت نیاز تعویض کرده یا ارتقاء دهید. از این رو در صورت نیاز به تغییر زاویه دید، نیاز به تعویض کل دوربین مدار بسته را ندارید و تنها با عوض کردن لنز زاویه دید شما تغییر می‌کند.

دوربین‌های مدار بسته باکس عمر طولانی‌تری نسبت به دوربین‌های دیگر دارند و برای محیط‌های داخل یا خارج مغازه و فروشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دقت کنید که دوربین‌های باکس در برابر باران مقاوم نبوده و اگر احتمال آسیب دیدن دستگاه بر اثر بارش، گرد و غبار، یخ زدگی و … وجود دارد، باید برای نصب دوربین‌های box در محیط خارجی از یک محفظه به نام housing استفاده کنید.

دوربین‌های مدار بسته سوزنی (Pinhole)

دوربین‌های مدار بسته مینیاتوری یا پین هول برای مکان‌هایی که می‌خواهید به صورت نامحسوس تصاویر را چک کنید، کاربرد دارد. از خصوصیات بارز این دوربین مدار بسته کوچک بودن آن است و قابلیت مخفی شدن در پشت سطح غیر شفاف را دارد. گفتنی است که لنز‌های دوربین‌های مینیاتوری از نوع ثابت هستند و زاوایای ۸۰ و یا ۷۰ درجه را پوشش می‌دهند.

نکته: دقت کنید که دوربین‌های پین هول قابلیت دید در شب ندارند و در مکان‌های کم نور تصاویر خوبی را ثبت نمی‌کنند.

ویژگی‌های دوربین مدار بسته مناسب مغازه و فروشگاه‌ها

هنگام خرید دوربین مدار بسته باید به ویژگی‌هایی که یک دوربین مدار بسته می‌تواند داشته باشد و ویژگی مورد نیاز مغازه خود دقت کنید. یک دوربین مدار بسته با کیفیت می‌تواند قابلیت‌های زیر را داشته باشد:

 

  • قابلیت دید در شب (IR)
  • امکان تشخیص چهره و خواندن پلاک
  • قابلیت کنترل از راه دور به وسیله اتصال به اینترنت
  • قابلیت ضبط صدا به وسیله میکروفون
  • قابلیت زوم اپتیکال
  • قابلیت پشتیبانی از فناوری HDR
  • امکان چرخش Pan

قابلیت دید در شب

این ویژگی برای مکان‌هایی مانند انبار، محیط خارج فروشگاه و مکان‌هایی که در آن میزان نور برای ثبت تصاویر کافی نیست، کارایی بسیار بالایی دارد. همچنین از این قابلیت برای نظارت بر داخل و بیرون در فروشگاه، زمان بسته بودن آن استفاده می‌شود.

قابلیت تشخیص چهره و پلاک

اگر فروشگاه شما دارای پارکینگ یا انبار است و باید پلاک خودرو‌های ورودی و خروجی را چک کنید، داشتن دوربین مدار بسته با قابلیت خواندن پلاک اهمیت بالایی پیدا می‌کند. همچنین تصاویر ثبت شده باید خوانا باشد و شما بتوانید در صورت لزوم چهره سارق را شناسایی کرده و مدارک قابل استناد باشد.

قابلیت کنترل از راه دور

یکی از ویژگی‌های پر کاربرد برای دوربین مداربسته، قابلیت کنترل از راه دور دوربین به وسیله اتصال آن به اینترنت است. در این صورت اگر در مغازه یا فروشگاه حصور نداشته باشید هم می‌توانید از راه دور آن را چک کنید.

قابلیت ضبط صدا

بعضی از دوربین‌های مدار بسته که به آن دوربین IP می‌گویند، می‌توانند صداهای محیط را به وسیله میکروفون ضبط کرده و در حافطه خود ذخیره کنند. البته این مدل از دوربین‌ها کمیاب هستند و به همین دلیل بعضی از افراد از دوربین‌هایی استفاده می‌کنند که قابلیت نصب میکروفون را داشته باشد و خود میکروفون را بر روی دوربین نصب می‌کنند.

قابلیت زوم اپتیکال

این قابلیت کمک می‌کند تا بر روی قسمت مورد نظر از فیلم دوربین مدار بسته، بدون افت کیفیت تصویر زوم کنید. این قابلیت به تشخیص چهره و خواندن پلاک کمک می‌کند و مکمل قابلیت تشخیص چره و خواندن پلاک است.

قابلیت پشتیبانی از فناوری HDR

این قابلیت میزان نور تصاویر را کنترل می‌کند و در زمان‌هایی که نور مستیقی به دوربین می‌تابد و یا در مکان‌هایی که نور کم است، می‌تواند عکس‌های با کیفیتی را ثبت کند. اگر محل نصب دوربین مدار بسته شما دو ویژگی نور شدید یا نور کم را دارد، این قابلیت می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

تعداد ورودی‌های تصویر و صوت آن

دی وی ار‌ (DVR) یا همان ضبط کننده ویدیویی دوربین‌های مداربسته بین ۴ تا ۳۲ کانال می‌توانند داشته باشند. اگر تعداد دوربین‌های مورد استفاده شما کمتر از ۴ باشد، در این صورت می‌توانید دستگاه‌ ضبط کننده ۴ کاناله را خریداری کنید که قیمت ارزان‌تری هم دارد.

نکته!

اگر جزء افرادی هستید که می‌خواهید در ابتدا تعدادی دوربین مدار بسته تهیه کنید و در آینده تعداد آن را افزایش دهید، و یا ممکن است بخواهید جای آن را تغییر دهید، از دوربین‌هایی با ورودی بیشتر استفاده کنید.

ظرفیت هارد (حافظه دوربین)

برای اینکه بتوانید ظرفیت هارد مورد نظر خود را بدست آورید، در ابتدا باید ویژگی‌های دوربین مد نظر را انتخاب کنید. تعداد دوربین، کیفیت دوربین، داشتن میکروفون، نوع فشرده سازی، تعداد فریم‌هایی که دوربین در هر ثانیه می‌گیرد و مد زمانی که می‌خواهید تصاویر ذخیره بمانند بر روی میزان حافظه دستگاه تاثیر می‌گذارد.

مطمئنا برای ضبط تصاویر با کیفیت و به مدت طولانی نیاز است هارد دوربین شما ظرفیت بیشتری داشته باشد.

بعد از مشخص کردن این ویژگی‌ها می‌توانید از سایت‌هایی که به صورت آنلاین میزان هارد مورد نظر شما را محاسبه می‌کنند، استفاده کنید.

نوع سیستم دوربین مدار بسته

سیستم دوربین مدار بسته در دو نوع شبکه‌ و آنالوگ وجود دارد. دوربین‌هایی که سیستم آن‌ها از نوع شبکه‌ است، کیفیت بالاتری دارند و به همان نسبت قیمتشان گران‌تر است. در مقابل دوربین‌های مداربسته با سیستم آنالوگ کیفیت تصویر پایین‌تری دارند و به دلیل صرفه اقتصادی، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع بندی

اگر به دنبال خرید دوربین مدار بسته مناسب برای مغازه و فروشگا‌ها می‌گردید باید نکات مهمی از جمله محل نصب دوربین، ظرفیت حافظه آن، کیفیت تصاویر ثبت شده و سایر ویژگی‌های گفته شده در این مقاله را مورد بررسی قرار دهید. دقت کنید که اگر هدف شما از تهیه دوربین این است که سارق را از انجام دادن سرقت بازدارید، بهتر است از دوربین‌های بزرگ استفاده کنید و آن را در معرض دید قرار دهید. اما اگر می‌خواهید به طور نامحسوس محیط مورد نظر خود را چک کنید، بهتر است از دوربین‌های مخفی استفاده کنید و یا آن را در زوایایی قرار دهید که دیده نشود.

سوالات متداول کاربران

-از کجا مطمئن شوم که دوربین مداربسته قابلیت ضبط صدا دارد؟

نوعی از دوربین‌های مدار بسته‌ که در قسمت کیس آن‌ها حفره وجود داشته باشد، یک دوربین مدار بسته تحت شبکه است که می‌تواند صدا را ضبط کند.

بنابراین شما با چک کردن این حفره و دیدن ان می‌توانید از داشتن این قابلیت مطمئن شوید.

-چه نوع دوربین مداربسته ای برای مغازه و فروشگاه ها مناسب تر است؟

مطمئنا ویژگی دوربین مدار بسته مناسب برای فروشگاه لباس، با دوربین مناسب برای زرگری متفاوت است. بنابراین در هنگام ابتدا باید سطح امنیتی بودن محیط خود را بسنجید و بعد تعداد دوربین خود را با وضوح مورد نظر و قابلیت‌های گفته شده در این مقاله انتخاب کنید.

دقت کنید که دوربین مناسب شما باید ضمن داشتن قیمت اقتصادی، ویژگی‌هایی را داشته باشد که عمل نظارت اسان‌تر صورت بگیرد و فرد سودجو تمایلی به خطر کردن نداشته باشد. 

و به وسیله روش‌های متعددی جلوی این فعالیت گرفته می‌شود. برای افرادی که امنیت اطلاعاتشان بسیار مهم است توصیه می‌شود که دوربین‌هایی با سخت افزار قوی و به روزی را خریداری کنند و به طور مرتب اتصالات را چک کرده و رمز خود را تغییر دهند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد