آیا دوربین‌های مدار بسته دسته دوم بخریم؟

آیا دوربین‌های مدار بسته دسته دوم بخریم؟

به دنبال تورم و افزایش قیمت دوربین‌های مداربسته بسیاری از افراد برای تامین سیستم امنیتی خود به دنبال دوربین‌های مداربسته کارکرده می‌روند این سیستم‌های امنیتی به لحاظ قیمت بسیار ارزان‌تر از انواع آکبند و مدل‌های جدید موجود در بازار می‌باشند.سیستمهای امنیتی دوربین مداربسته دست دوم دارای نکات، مزایا و معایبی است که قبل از خرید باید این عوامل را شناخت.

مزایای دوربین مدار بسته دسته دوم

دوربین‌های مداربسته کارکرده همیشه قیمت بسیار ارزان‌تری در بازار دارند و با توجه به تنوع قیمتی میتوان تقریباً با هر محدودیت بودجه‌ای یک سیستم کامل دوربین مدار بسته خریداری کرد.

این دوربین‌ها برای اماکنی دارای درجه امنیت بسیار پایین و صرفاً برای رصد کردن انواع رفت و آمد‌ها از مسیر مشخص استفاده می‌شوند.

به عنوان مثال اگر نگهبان در منطقه مورد نظر حضور داشته باشد و در حال مشاهده تصویر زنده باشد می‌تواند با این دوربین‌ها رفت و آمد افراد و خودروها را بررسی کرده و در صورت دیدن مورد مشکوک به صورت حضوری در محل حضور یابد زیرا این دوربین‌ها در نمایش جزئیات دچار مشکل هستند که در قسمت معایب بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

معایب دوربین دسته دوم

کیفیت دوربین های مداربسته دسته دوم!

دوربین‌های مداربسته دست دوم معمولاً دارای کیفیت تصویر بسیار پایین و با تکنولوژی‌های منسوخ شده می‌باشند این کیفیت تصویر معمولاً در حدی است که مصرف کننده نمی تواند پلاک خودرو یا چهره عابران را به خوبی تشخیص دهد. اگر دوربین را برای مکانی با درجه امنیت و اهمیت متوسط و بالا مانند دوربین مداربسته برای پارکینگ می‌خواهید مسلماً این دو مشکل می‌تواند موضوعی جدی باشد.

اگر دوربین را برای مکانی با درجه امنیت و اهمیت متوسط و بالا می‌خواهید مسلماً این دو مشکل می‌تواند موضوعی جدی باشد. این دوربین‌ها صرفاً زمانی کاربرد دارند که فرد ناظر در حال تماشای زنده و حضوری در منطقه است.به عنوان مثال بازرس یک کارخانه تولیدی در حال تماشای کارگران بوده و اگر کسی پست خود را ترک کند، فرد ناظر بلافاصله متوجه میشود.

زیرا کارگران آشنا بوده و پست‌ها مشخص، به همین دلیل یک کیفیت پایین نیز می‌تواند مثمر ثمر باشد اما در صورت حضور فردی ناشناس و یا متخلف، دیگر این تصاویر کمک کننده نیستند!

ناگفته نماند که برخی از دوربین‌ها به دلایل مختلف خط و خش، گردوغبار لنز و… با افزایش عمر دچار افت کیفیت بیشتری می‌شوند که این خود مشکل را دوچندان می‌کند.

ریسک خرید هارد دیسک دسته دوم

هارد دیسک‌ها که حافظه دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته می‌باشند خود دارای عمر مفیدی هستند‌. وقتی شما در حال خرید یک هارد دست دوم هستید در واقع نمی دانید که چند ساعت از عمر خود را مصرف کرده و چقدر دیگر باقی مانده است.

به این ترتیب خرید این هارد دیسک‌ها ممکن است ریسک قابل توجهی داشته باشند.

دستگاه ضبط کننده قدیمی

در هنگام خرید انواع دستگاه ضبط کننده بهتر است این را بدانید که یکی از مهمترین شاخص‌هایی که باید به آن توجه شود تکنولوژی فرمت فشرده سازی فیلم است.

دستگاه‌های ضبط کننده در سیستم‌های امنیتی جدید می‌توانند فیلم‌ها را تا چند برابر فشرده‌تر از دستگاه‌های رکوردر قدیمی کرده اما کیفیت تصویر بالا را همچنان حفظ کنند.

به عنوان مثال دستگاه‌های ضبط کننده که فرمت فایل فشرده سازی آنها H.265 است می‌توانند با حفظ کیفیت، فیلم را تا دو برابر فشرده‌تر از فرمت H.264 کنند؛به این معنی که هارد شما میتواند دو برابر بیشتر سابقه‌ی فیلم را در خود حفظ کند!

نکته مهم!

مصرف هارد کمتر، سابقه‌ی فیلم ضبط شده‌ی بیشتر در کنار کیفیت ویدئوی بالاتر از جمله مواردی است که در هنگام خرید دوربین دسته دوم قدیمی، آن را از دست خواهید داد.

قابلیت P2P(انتقال تصویر بر روی موبایل) در سیستم دوربین امنیتی

اگر قصد تماشای ویدیو دوربین مدار بسته خود، در گوشی یا هر دیوایس هوشمند دیگر، از فاصله دور را دارید سیستم امنیتی شما باید دارای قابلیت P2P باشد.

این تکنولوژی به شما این قابلیت را میدهد تا تحت شبکه فیلم دوربین مداربسته را از هر نقطه‌ای از دنیا که باشید به راحتی دریافت کنید.

البته این تکنولوژی نیاز به دسترسی دائم به اینترنت در محیط دوربین مدار بسته داشته و شما نیز در گوشی هوشمند خود باید نرم افزار مربوطه را نصب کرده و با داشتن اینترنت پرسرعت اقدام به اتصال و تماشای فیلم دوربین مداربسته کنید.

طبیعتاً سیستم های دوربین مداربسته قدیمی فاقد این امکانات بوده و شما نمی توانید از راه دور بر روی محیط مورد نظر نظارتی داشته باشید.

گارانتی دوربین های امنیتی دسته دوم

مثلا یکی از اصول اولیه خرید سیستم‌های امنیتی داشتن حداقل یک سال گارانتی می‌باشد که پکیج‌های ارزان و دست دوم فاقد هرگونه گارانتی و خدمات پس از فروش هستند.

از این رو بسیاری از فروشندگان این دسته از کالاها سعی می‌کنند به صورت شفاهی به خریدار گارانتی غیر معتبر ارائه دهند تا با اطمینان بیشتری کالای خود را بفروشند اما این گارانتی‌ها در صورت حتی معتبر بودن بسیار کوتاه مدت و در حد یک هفته تا دو ماه هستند.

دوربین دسته دوم یا کارکرده

گاهی به جای استفاده کردن از عبارت دوربین دست دوم از دوربین کارکرده نیز استفاده می‌شود یکی از علت‌های آن، این است که پکیجی که به عنوان دوربین دست دوم فروخته می‌شود، ممکن است در واقع دست دوم نباشد بلکه دست سوم و یا بیشتر باشد.

به این ترتیب که این احتمال وجود دارد دوربین، دست دوم اما دستگاه ضبط کننده دست سوم باشد که در کنار یکدیگر توسط یک تعمیرکار با هم هماهنگ شده و به فروش گذاشته می‌شود. در چنین مواردی به کار بردن عبارت دوربین کارکرده نزدیک‌تر به واقعیت است.

نکات خرید دوربین دسته دوم

خرید و فروش اینترنتی دوربین دسته دوم

اگر در مورد این دوربین‌ها در اینترنت جستجو کرده باشید، متوجه خواهید شد که عمده این بازار دست سایت‌های دست دوم فروشیِ کاربر محور است.

یعنی طرف شما نه خود سایت و پشتیبانی معتبر آن، بلکه افراد عادی هستند که صرفاً آگهی فروش دوربین مداربسته کارکرده را در سایت مربوطه درج کرده‌اند.

در این مورد سایت فروشنده در قبال جنس فروخته شده هیچ گونه مسئولیتی را قبول نکرده و صرفاً آشنا کردن خریدار و فروشنده

را در محدوده وظایف خود می‌داند. از این رو در صورت خراب بودن و هرگونه نقص جانبی دیگر، شما امنیتی در معامله نخواهید داشت.

در این زمینه لازم است بدانید بسیاری از این فروشندگان اطلاعات تخصصی ندارند و ممکن است که پکیجی که ادعا کرده‌اند به صورت ناقص به شما فروخته و امکان راهنمایی و پشتیبانی نیز نداشته باشند.

بنابراین خرید به این روش ممکن است ریسک بالایی داشته باشد مگر آنکه خود شما نصاب بوده و اطلاعات کافی در زمینه نصب، قطعات، کیفیت، نوع و هماهنگ بودن هر کدام از ابزار را داشته باشید.

خرید حضوری دوربین دسته دوم

بعضی از نصاب‌ها و تعمیرکاران دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های امنیتی در تعمیرگاه خود تعدادی پکیج امنیتی یا دوربین، رکوردر و… به صورت جداگانه برای فروش می‌گذارند.

این افراد معمولا می توانند به خاطر داشتن اطلاعات بالا در مورد کالای دست دوم توضیح و راهنمای بهتری ارائه داده و خودشان مسئولیت نصب و راه اندازی کالای مورد نظر را به عهده بگیرند.

مشکل اصلی بسیاری از دستگاه‌های خریداری شده از این روش این است که این دوربین‌ها عموما محصولات تعمیر شده،دسته سوم یا بیشتر، دارای نواقص جدی ساختاری، عمر و دوام پایین، کیفیت بسیار پایین و غیر قابل تحمل تصویر می‌باشند.

افرادی که در تعمیر توانایی داشته باشند دوربین‌های خراب و غیرقابل استفاده را با قیمتی بسیار پایین خریداری کرده و با ترکیب قطعات باقی مانده از محصولات مشابه سعی در احیای کالای خراب می‌کنند.

استفاده از این کالاهای منسوخ و چندبار تعمیر شده با لحیم کاری دستی ریسک بالایی داشته و در نهایت باعث تضرر مالی خریدار خواهد شد.

خرید دوربین های ارزان قیمت به جای دسته دوم؟

اگر قصد خرید سیستم امنیتی دوربین مداربسته ارزان قیمت و اقتصادی را دارید که حداقل کیفیت ممکن را داشته باشد؛ شما می‌توانید با توجه به بودجه خود یکی از راه حل‌های زیر را انتخاب کنید.

راه حل اول :

خرید دوربین های ارزان قیمت به جای دسته دوم؟

شما با خرید این مجموعه‌ها صاحب دوربین امنیتی دارای گارانتی، نصاب، خدمات پس از فروش مناسب، در کنار قیمت ارزان، خواهید شد اما کیفیت تصویر و امکانات محصول بسیار پایین است.

راه حل دوم :

خرید دوربین های ارزان قیمت و اقتصادی

اگر مقداری بودجه‌ی بیشتر در اختیار دارید می‌توانید با توجه به بودجه خود از دوربین های مدار بسته اقتصادی و ارزان قیمت برند آکسور خریداری کنید.

شما با خرید این دست از محصولات صاحب سیستم امنیتی بروز و با امکانات بسیار کامل خواهید شد.

نتیجه گیری

در این مقاله از سایت “ایمن سازان اسپادانا” سعی کردیم تا با بررسی مزایا و معایب خرید دوربین های مداربسته دسته دوم، یک راهنمای کامل برای خرید این محصولات در اختیار شما قرار دهیم.

در حالت کلی بهتر است به جای خرید دوربین های کارکرده یا دسته دوم، به دنبال خرید دوربین ها نو و اقتصادی باشید؛ اینگونه در کنار داشتن گارانتی، از دوام و ماندگاری دوربین نیز می توانید مطمئن باشید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد