دوربین پلاک خوان

دوربین پلاک خوان

با توجه به تجربه ضعیف بسیاری از دوربین‌های نظارتی قدیمی در ثبت جزئیات مهم از جمله پلاک خودرو، دوربین مداربسته پلاک خوان و همینطور محصولات مرتبط با این خانواده گسترش پیدا کرد.

امروزه افرادی که قصد خرید و نصب سیستم امنیتی قوی دارند، از فروشندگان درخواست دوربین پلاک خوان می‌کنند اما در واقع این دوربین‌ها چه هستند؟ اگر می‌خواهید بدانید دوربین‌های مداربسته پلاک خوان چه ویژگی دارند در ادامه این مطلب از سایت ایمن سازان اسپادانا با ما همراه باشید.

دوربین مداربسته پلاک خوان در معنای عمومی

بسیاری از مصرف کنندگان بخش‌های خصوصی از جمله اماکن مسکونی و مغازه‌های تجاری که درخواست دوربین پلاک خوان می‌کنند، منظور آنها همان دوربین مداربسته نظارتی با کیفیت فیلمبرداری بالا است؛ به گونه‌ای که بتوان  ریز  جزئیات تصویر را تشخیص داد و با مقداری زوم پلاک خودرو یا سایر جزئیات مشابه را مشاهده کرد.

دوربین مداربسته پلاک خوان در معنای تخصصی

مصرف کنندگان تخصصی از جمله ادارات و سازمان‌های امنیتی، پلیس راهور، مدیریت بزرگراه‌ها و همچنین در بخش‌های مراکز معاینه فنی، پمپ بنزین‌ها و… از دوربین‌های پلاک خوان تخصصی استفاده می‌کنند. این دوربین‌ها ضمن دریافت تصویر با کیفیت و ضبطِ شماره پلاک قابل مشاهده، می‌توانند با کمک نرم افزار، شماره پلاک را از فیلم استخراج کرده و به فایل متنی تبدیل کنند. در صورت وجود، شماره پلاک را با دیتابیس مقایسه کرده و حتی مشخصات خودرو را استخراج کنند.

این دوربین‌ها در برخی موارد در فاصله ۲ تا ۵ متری خودرو قرار گرفته و می‌توانند حتی پلاک‌های خاکی و دارای خط و خش را نیز به اپراتور خود به وضوح نشان دهند و برای نظارت کل محیط استفاده نمی شوند زیرا کادر بسیار بسته‌ای داشته و در محل عبور خودرو نصب می‌شوند.

در واقع ضبط کردن شماره پلاک خودروها امری تخصصی بوده و منظور بسیاری از مصرف کنندگان عمومی از دوربین پلاک خوان طبیعتاً این مورد نمی باشد. این محصولات هم اکنون تا قدرت زوم و پلاک خوانی حدود پنجاه متر را نیز دارا می‌باشند که فعلا مورد مصرف عمومی در جامعه را ندارد.

رزولوشن دوربین مداربسته پلاک خوان

اگر یک مصرف کننده عمومی هستید و قصد شما از خرید دوربین پلاک خوان یک دوربین چند منظوره نظارتی با قابلیت خواندن جزئیات می‌باشد. دوربین‌هایی که کیفیت تصویر ۴ مگاپیکسل و بالاتر را داشته باشند، میتوان با بزرگنمایی ضمن مشاهده پلاک خودرو،  ریز  جزئیات راننده و سرنشینان را مشاهده کرد. این امکانات در هنگام گزارش تخلف به پلیس، جزئیات با ارزشی را در اختیار مراجع قانونی قرار خواهد داد.

فریم ریت دوربین مداربسته پلاک خوان

برای خواندن پلاک صرفاً داشتن کیفیت تصویر بالا کافی نیست بلکه سرعت شاتر و فریم ریت دوربین اهمیت زیادی دارد. میزان این اهمیت زمانی مشخص می‌شود که خودرو در حال حرکت باشد. دوربین‌هایی که فریم ریت پایینی داشته باشند تا زمانی که خودرو ساکن است تصویری خوانا از پلاک به شما ارائه می‌دهند اما به محض حرکت خودرو دیگر پلاک خوانا نیست. بنابراین شما برای دیدن پلاک خودرو در حین حرکت آهسته نیاز به ۲۵ فریم بر ثانیه یا بیشتر دارید.

هارد دیسک سیستم امنیتی پلاک خوان

به این نکته دقت کنید که بالا رفتن فریم ریت دوربین شما باعث می‌شود که حجم فیلم ضبط شده افزایش پیدا کند که این به معنی نیاز بیشتر به فضای ذخیره سازی می‌باشد.

 اگر شما قصد دارید سابقه قابل توجهی از فیلم‌های امنیتی خود را حفظ کنید؛ لازم است در هنگام بالا بردن فریم ریت  دوربین از هارد‌هایی با حجم بیشتر استفاده کنید. حجم این هارد دیسک به تعداد دوربین، کیفیت آن و مقدار سابقه مورد نیاز شما بستگی دارد.

دید در شبِ دوربین مداربسته پلاک خوان

در نور کافی بسیاری از دوربین‌های غیر تخصصی نیز می‌توانند تصاویر خوانا از پلاک خودرو تهیه کنند اما آنچه که دوربینهای پلاک خوان را مجزا می‌کند دریافت تصویری با کیفیت در تاریکی شب می‌باشد.

این دوربین‌ها در کنار استفاده از نور مادون قرمز قوی از فناوری HLC نیز بهره می‌برند.

نور نامرئی مادون قرمز باعث میشود اگر خودرو با لامپ خاموش از جلوی دوربین رد شد، دوربین بتواند تصویری با کیفیت از پلاک تهیه کند، در مقابل اگر سارق با لامپ روشن در برابر دوربین قرار گرفت فناوری اچ ال سی کمک می‌کند که نور لامپ‌ها کاهش پیدا کرده و به این ترتیب جزئیات تصویر و پلاک نیز خواناتر شود.

اصلاح سایه روشن در روز در دوربین های پلاک خوان

گاهی نور شدید خورشید در طول روز می‌تواند چالش بزرگی برای دوربین‌های محیط باز باشد، زیرا بسیاری از دوربین‌ها در چنین شرایطی نمی توانند از آنچه که در در سایه مجاور اتفاق می‌افتد تصویر درستی را ثبت کنند.

در چنین مواقعی فناوری سخت افزاری wdr و همچنین تکنولوژی دیجیتالی dwdr به کمک دوربین‌های مدار بسته پلاک خوان می‌آید. این فناوری‌ می‌تواند به دوربین مداربسته کمک کند تا نور قسمت روشن تصویر را کاهش داده و نور قسمت تاریک تصویر را افزایش دهد و به این ترتیب تصویر یکپارچه با روشنایی متوازن ایجاد کند. حال شما می‌توانید پلاک خودرو و جزئیات تصویر را بهتر مشاهده کنید.

نصب دوربین مدار بسته پلاک خوان

برای خواندن پلاک صرفاً نباید فقط به مشخصات سخت افزاری دوربین توجه کرد بلکه محل نصب، زاویه و فاصله با سوژه از مهمترین نکاتی هستند که باید در هنگام نصب دوربین مداربسته پلاک خوان به آن توجه کنید. این دوربین‌ها اگر در جای مناسب قرار نگیرند نمی‌توانند کارایی ایده‌آلی داشته باشند.

دوربین را به گونه‌ای قرار دهید که مستقیم به پلاک روبرو، یا پلاک پشت خودرو تسلط داشته باشد. اگر از دوربین‌های مکمل استفاده کنید بهتر است؛ یعنی یک جفت دوربین که هم پلاک روبه رو و هم پلاک پشت را ثبت کنند، تا در صورتی که یکی از پلاک‌ها ناخوانا بود از روی پلاک بعدی، خودرو تشخیص داده شود.

دوربین در جایی قرار گیرد که سرعت خودرو در آن مکان پایین‌تر باشد. مانند ورودی دروازه. برخی با گذاشتن سرعت گیر در برابر دوربین پلاک خوان سرعت خودروهای عبوری را کاهش داده تا پلاک آن‌ها خواناتر شود.

فاصله ۵ تا ۸ متر برای کوچه (بین دوربین و سوژه) و فاصله ۳ تا ۵ متر برای پمپ بنزین‌ها فاصله ایده آلی است.

قیمت دوربین پلاک خوان

از آنجایی که دوربین‌های مداربسته پلاک خوان دارای رزولوشن تصویر بالا به همراه سرعت شاتر و فریم ریت  بالایی هستند؛ می‌توان گفت از بهترین دوربین‌های مدار بسته موجود در بازار می‌باشند و از این رو طبیعتاً قیمتی بالاتر از میانگین سایر دوربین‌های مداربسته دارند.

جمع بندی

اگر یک مصرف کننده عمومی هستید و میخواهید دوربینی با کیفیت بالا و با قابلیت مشاهده پلاک خودرو داشته باشید، ضمن اینکه باید به مشخصات فنی و امکانات دوربین دقت کنید، باید نکات نصب را نیز به خوبی رعایت کنید. یک نصب حرفه‌ای، ۵۰ درصد از هدف “داشتن تصویری خوانا از پلاک خودرو” را برای شما برآورده خواهد کرد.

اگر از مصرف کنندگان تخصصی دوربین پلاک خوان هستید، به شما توصیه میکنیم، از دوربین های نظارتی به عنوان ابزارهای دو منظوره استفاده نکنید. دوربین‌های شما باید با کادر بسته، در برابر خودرو و فقط به این منظور استفاده شوند تا میزان خطای تصویر کاهش یابد. از نرم افزارهای پلاک خوان نیز میتوانید برای سامان دادن ورودی و خروجی‌ها استفاده کنید.

سوالات متداول کاربران

-برای تشخیص شماره پلاک خودرو در حین حرکت باید به کدام آیتم بیشتر توجه کنیم؟

در این شرایط توجه به فریم ریت دستگاه همواره مهم‌ترین گزینه خواهد بود. اگر محوطه‌ی داخلی است، توصیه می‌شود با گذاشتن سرعتگیر، سعی کنید حداکثر سرعت خودروهای ورودی را کاهش داده تا تصویری بهتر داشته باشید.

-برای تشخیص پلاک خودرو در حالت پارک،به کدام آیتم دوربین مداربسته باید بیشتر توجه کنیم؟

آیتم اول کیفیت دوربین و آیتم بعدی رزولوشن تصویر است. هر چه دوربین مداربسته‌ی شما در این دو آیتم قوی‌تر و بالاتر باشد، تصویری بهتر خواهید داشت.

کیفیت را با مگاپیکسل و رزولوشن را با عبارت‌های Full HD و 4K … نشان می‌دهند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد