نصب دوربین مداربسته AHD

نصب دوربین مداربسته AHD

نصب و استفاده از دوربین‌های مداربسته AHD  به عنوان یک تکنولوژی متداول دارای نکات، محدودیت‌ها و امکاناتی می‌باشد که برای آشنایی با آن، ابتدا باید قطعات اصلی و سپس امکانات نرم افزاری آن را بهتر بشناسید.

دوربین مداربسته AHD چیست؟

عبارت AHD مخفف Analog High Definition به معنی دوربین‌های آنالوگ با وضوح بالا می‌باشد. در واقع دوربین‌های AHD نسل ارتقا یافته‌ای از دوربین‌های آنالوگ هستند.

تکنولوژی دوربین‌های AHD توسط شرکت کره‌ای NextChip که تولید کننده‌ی چیپست می‌باشد ابداع و معرفی شده است. این تکنولوژی می‌تواند تصاویری با ابعاد HD ، با کیفیت بالاتر را در مسافت طولانی‌تری ارسال کند. به همین دلیل دست برتر را در بین دوربین‌های آنالوگ داشته و توانسته سایر هم دوره‌های خود را از رده خارج کند.

کابل برای نصب دوربین مداربسته AHD

شاید در ابتدا معرفی کابل کمی ساده به نظر بیاید اما یکی از نقاط مثبت و بارز این تکنولوژی استفاده از کابل هایی با توانمندی چند برابر بیشتر از سایر دوربین‌های آنالوگ می‌باشد. از آنجا که دوربین‌های آنالوگ قدیمی‌تر نهایتاً می‌توانستند تصویر را تا ۱۰۰ متر منتقل کنند دوربین‌های ahd با بهره گیری از کابل‌های کواکسیال و استاندارد RG59 می‌توانند تصاویر را تا پنج برابر بیشتر یعنی به مسافت ۵۰۰ متر و در کابلهای جدیدتر RG60 میتوانند تا ده برابر بیشتر یعنی تا ۱۰۰۰ متر تصاویر را منتقل کنند!

این یک نقطه قوت بزرگ در برابر دوربین‌های قدیمی‌تر بود که امکان نصب دوربین مداربسته AHD در کارخانه، دانشگاه، فرودگاه‌ها و اماکنی با ابعاد بزرگ را فراهم می‌کرد، در حالی که سایر سیستم‌های آنالوگ در این زمینه محدودیت جدی داشتند.

دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته AHD

رکوردر یا دستگاه ضبط کننده تصاویر دوربین‌های مداربسته AHD نوعی دستگاه مخصوص بوده که از همین تکنولوژی پشتیبانی می‌کند. این دستگاه به نام DVR AHD شناخته می‌شود.

دستگاه DVR AHD توسط کابل‌های RG59 و RG60 به دوربین‌های AHD متصل شده و تصاویر را به صورت HD ضبط می‌کند. تعداد کانال‌های این دستگاه ضبط کننده تصاویر نیز ۴ کاناله، ۸ کاناله، ۱۶ کاناله، ۲۴ کاناله و ۳۲ کاناله می‌باشد که به معنی اتصال به همین تعداد دوربین است.

از آنجایی که تکنولوژی AHD دارای تولید انحصاری نیست شما میتواند دستگاه DVR AHD خود را از انواع برندهای معتبر خریداری کنید. از جمله‌ی معتبرترین تولید کنندگان با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، برند هانیک بوده که در کشور ما محصولات خود را از طریق فروشگاه هانیک ایران در دسترس مصرف کنندگان داخلی قرار داده است.

رزولوشن تصویر دوربین AHD

دوربین‌های AHD در نسل اول خود تصاویر را با رزولوشن یا ابعاد 720p ضبط می‌کردند که در ارتقایی که در نسل دوم این محصولات اتفاق افتاد، ابعاد تصویر به 1080p رسید تا همگام با حداقل استانداردهای روز دنیا پیش روند.

از آنجایی که کیفیت 720P مدت‌هاست کنار گذاشته شده‌ است، توصیه می‌شود در صورت تمایل، برای نصب دوربین AHD به دنبال کیفیت 1080p باشید.

کیفیت تصویر دوربین AHD

کیفیت تصاویر دوربین‌های مداربسته که با واحد مگاپیکسل معرفی می‌شود در دوربین‌های مدار بسته‌ی AHD نسل اول با یک مگا پیکسل به بازار معرفی شد اما با پیشرفت این فناوری در نسل دوم به دو مگاپیکسل ارتقا یافت.

هر چند که دوربین‌های AHD تا این حد پیشرفت کردند اما سایر تکنولوژی‌ها موجود در بازار قدم را از این فراتر گذاشته و توانسته‌اند کیفیت تصاویر 4، 5، 6 … مگاپیکسلی را به مصرف کنندگان معرفی کند.

در قسمت مقایسه‌ی دوربین‌های AHD با دوربین‌های IP در سایت هانیک ایران به تفاوت این کیفیت‌ها به صورت دقیق‌تری خواهیم پرداخت.

قیمت دوربین AHD

یکی از علت‌های متداول شدن مصرف و فروش دوربین‌های ahd قیمت بسیار مقرون به صرفه و آن در کنار قطعات ارزان قیمت بود.

در واقع این دوربین‌ها می‌توانستند با قیمت پایین تصاویری در حد قابل قبول به مصرف کنندگان خود ارائه دهند؛ در حالی که کار با آنها بسیار ساده بود و نصاب‌های آن نیز به علت متعدد بودن در دسترس عموم بود. در صورت خرابی و هرگونه مشکل با هزینه کمتری تعمیر شده و مجددا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

جمع بندی

دوربین‌های AHD از نوع دوربین‌های آنالوگ اما با رزولوشن تصویر HD هستند که می توانند تصاویر را به مسافت‌های طولانی بفرستند.هر چند که این توسعه یک پیشرفت بزرگ بود و باعث شد سایر دوربین‌های آنالوگ تدریجا کنار روند اما امروزه با پیشرفت سایر تکنولوژی‌ها کیفیت تصویر چند برابر دیگر نیز پیشرفت کرده و میزان مصرف دوربین‌های AHD را تحت شعاع خود قرار داده است.

سوالات متداول کاربران

-بارز ترین ویژگی های دوربین AHD نسبت به دوربین های آنالوگ قدیمی تر چه بود؟

ارتقای سرعت و کیفیت تصاویر به صورت HD و امکان ارسال تصویر تا حداکثر هزار متر از دوربین تا DVR، البته با هزینه مقرون به صرفه است.

-آیا از سایر DVR های آنالوگ،برای نصب دوربین AHD می توان استفاده کرد؟

خیر. این تکنولوژی دارای DVR مخصوص بوده که در هنگام خرید باید به نسل اول یا دوم بودن آن نیز دقت کنید. زیرا با هم سازگار نیستند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد