مقایسه دوربین با سیم و بیسیم

مقایسه دوربین با سیم و بیسیم

برای آنکه بتوانید بین دوربین‌های مدار بسته سیمی و وایرلس، مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید، باید مقایسه کاملی از این دو نوع دوربین‌ مداربسته داشته باشید. ما در این مقاله به بررسی ویژگی‌های سیستم‌های امنیتی بی سیم و با سیم می‌پردازیم و این دو را مورد مقایسه قرار می‌دهیم تا با اطلاعات کافی بتوانید بهترین دوربین مدار بسته را انتخاب کنید.

دوربین مدار بسته با سیم

دوربین های مداربسته با سیم همانطور که از اسمشان پیداست، نیاز به کابل کشی دارند. این دوربین ها بطور کلی به یک هاب مرکزی وصل شده و اطلاعات را انتقال می دهند.

نحوه ذخیره اطلاعات:

بطور کلی تصاویر و ویدئو های ضبط شده توسط دوربین مدار بسته سیمی می تواند در هارد متصل به هاب شما ذخیره شده و یا در یک شبکه خارج از خانه ذخیره شوند.

منبع تغذیه:

دوربین های با سیم با استفاده از برق شهری و یا یک سیم متصل شده به هاب مرکزی کار می کنند. از این رو پس از خرید باید با توجه به دوربین، سیم کشی های لازم را انجام دهید و یا به یک کارشناس بسپارید.

نوع هاب:

هاب مرکزی می تواند در داخل و یا خارج از خانه قرار بگیرد و دوربین ها به آن متصل شوند. نوع اول هاب مرکزی به صورت یک سیستم DVR بوده که دوربین ها با کابل مخصوص به آن متصل می شوند و نوع دوم سیستم NVR می باشد که  یک سیستم ضبط شبکه ای است و دوربین ها توسط کابل PoE به هاب متصل می شوند.

مزایای دوربین مدار بسته با سیم

داشتن قابلیت پوشش دهی وسیع‌تر

اگر دوربین‌های مدار بسته با سیم، کامل باشند می‌تواند با استفاده از سیستم DVR و NVR محدوده وسیعی را تحت پوشش خود قرار دهند و این قابلیت مختص دوربین‌های با سیم است.

امنیت بالاتر

اگر دوربین‌های مدار بسته با سیم، کامل باشند می‌تواند با استفاده از سیستم DVR و NVR محدوده وسیعی را تحت پوشش خود قرار دهند و این قابلیت مختص دوربین‌های با سیم است.

قابلیت استفاده همزمان از چند نوع دوربین

دوربین‌های سیمی یک قابلیت ویژه دارند و آن نصب شدن هم زمان چند نوع دوربین مدار بسته مختلف با هم است. شما می‌توانید از ترکیب دوربین‌های اسپید دام مادون قرمز، دوربین‌های مدار بسته حرفه‌ای (جعبه‌ای) و دوربین‌های PTZ بولت (که قابل کنترل و تنظیم آسان است) به طور همزمان  استفاده کنید و سطح گسترده‌ای را تحت نظارت قرار دهید.

قابلیت اتصال به هارد دیسک

اگر به دنبال یک دوربین با امکان اتصال به هارد دیسک و ظرفیت ذخیره سازی بیشتری هستید مدل‌های سیمی گزینه مناسب‌تری نسبت به دوربین‌های مدار بسته بی سیم هستند.

عدم تداخل سیگنال‌ها

یکی از ویژگی‌های خوب دوربین‌های مدار بسته سیمی، این است که در معرض تداخل سیگنال‌های متعدد قرار نمی‌گیرند و به همین دلیل تصاویر ضبط شده آن‌ها دقت بیشتری دارد.

قابلیت چک کردن لحظه‌ای

در دوربین‌های مدار بسته سیمی شما می‌توانید با اتصال یک کابل به خروجی کامپیوتر، تصویر هر لحظه مکان مورد نظر خود را داشته باشید، اما در سیستم‌های حفاظتی وایرلس در صورت قطع شدن اینترنت نمی‌توانید در لحظه فضای مورد نظر خود را چک کنید. در این موقع دوربین‌ برای دیدن تصاویر ضبط شده باید حافظه دوربین را در بیاورید و تصاویر را چک کنید.

معایب دوربین مدار بسته با سیم

از معایب دوربین مداربسته با سیم می‌توان به هزینه نصب و نگهداری بالا، وابستگی کامل به برق شهری، در دسترس بودن اتصالات و عدم جابه‌جایی اشاره کرد که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

هزینه نصب و نگهداری بالا

یکی از معایب دوربین مداربسته سیمی هزینه نصب بالا و زمان بر بودن نصب آن هاست. همچنین این مدل از دوربین‌های مدار بسته نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری دارند و در صورت قطع و پاره شدن قسمتی از سیم، دوربین از کار می‌افتد.

وابستگی کامل به برق شهری

در هنگام خرید سیستم حفاظتی سیمی توجه کنید که در زمان قطع شدن برق این دوربین کار نمی‌کند، بنابراین باید برای مواقع اضطراری یک منبع تغذیه جداگانه داشته باشید.

در دسترس بودن اتصالات

همچنین اتصالان این سیستم امنیتی در معرض دید بوده و افراد سودجو می‌توانند آن را قطع کنند، بنابراین برای پنهان کردن آن هم باید چاره‌ای بیندیشید.

امکان جابه‌جایی آسان ندارند

اگر مکان ثابتی را برای نصب دوربین مدار بسته انتخاب کرده‌اید مدل سیمی برای شما مناسب است. اما برای افرادی که از مکان نصب دوربین مدار بسته مطمئن نیستند، مدل‌های وایرلس گزینه بهتری به حساب می‌آیند زیرا جابه‌جا کردن مکان دوربین مداربسته سیمی کار سخت و هزینه برداری است.

دوربین مدار بسته بی سیم (وایرلس)

دوربین های مداربسته بی سیم بر خلاف دوربین های سیمی، نیاز به هاب، کابل کشی و هارد ندارند. بطور کلی این دوربین ها اطلاعات خود را بر روی کارت حافظه و یا فضای ابری ذخیره کرده و توسط یک نرم افزار کنترل می شوند. اکثر دوربین های بیسیم قابلیت تغییر جهت را نیز دارند.

منبع تغذیه دوربین های مداربسته وایرلس می تواند باتری، برق شهری و یا پنل های خورشیدی باشد و از این نظر تنوع بالاتری نسبت به دوربین های با سیم دارند.

البته تنوع مدل‌هایی که با باتری و یا پنل خورشیدی کار کنند، زیاد نیست و اکثر مدل‌های بی سیم به وسیله برق شهری کار می‌کنند. این نوع از سیستم مدار بسته با یک آداپتور به پریز برق وصل می‌شود و به راحتی می‌توانید آن با در مکان‌های مختلف قرار دهید.

مزایای دوربین مدار بسته بی سیم

دوربین مدار بسته بی سیم، نصب آسان با هزینه کمتری نسبت به دوربین مدار بسته با سیم دارند و برعکس دوربین‌های مدار بسته با سیم، قابلیت جابه‌جایی داشته و می‌توانید از آن در مکان‌های مختلف استفاده کنید. گفتنی است که به دلیل نبود سیم کشی افراد سودجو نمی‌توانند کابل برق را قطع کنند. همچنین داشتن نرم افزار موجب می شود به راحتی بتوانید از طریق تلفن همراه خود، محیط مورد نظر را بررسی کنید.

این دوربین ها می توانند حاوی میکروفون، اسپیکر، قابلیت چرخش نیز باشند.

معایب دوربین مدار بسته بی سیم

عناصر ساختمانی مانند کف، سقف، دیوار و … می‌توانند باعث مختل شدن سیگنال‌های دوربین مداربسته بی سیم شوند از این رو این نوع دوربین بیشتر در معرض اختلال قرار می‌گیرد. همچنین دوربین‌های مداربسته وایرلس بیشتر در معرض هک و جاسوسی هستند.

این دوربین ها می توانند حاوی میکروفون، اسپیکر، قابلیت چرخش نیز باشند.

تفاوت دوربین مداربسته با سیم و بی سیم (وایرلس)

اصلی‌ترین تفاوت دوربین‌های مدار بسته سیمی و وایرلس نحوه دادن اطلاعات به شماست. دوربین‌های مدار بسته سیمی اطلاعات را می‌توانند بر روی مانیتور، لپتاپ و … نمایش دهند و بدون اتصال به اینترنت، در لحظه می‌توانید به فضاهای مختلف دسترسی داشته باشید، اما دوربین مدار بسته سیمی تصاویر را یا به صورت آنلاین به شما نمایش می‌دهند و یا بر روی حافظه داخلی خود ذخیره می‌کنند.

جمع بندی

هر دو مدل از دوربین‌های مدار بسته، ویژگی منحصر به فرد خود را دارند و بسته به نیاز شما می‌تواند کاربرد بالاتری نسبت به دیگری داشته باشند. اگر به دنبال یک دوربین مدار بسته هستید که به سرعت نصب شود و امکان جا به جایی داشته باشد، مدل‌های بی سیم گزینه مناسب‌تری برای شماست. اما در صورتی که نیاز به یک سیستم حفاظتی دائمی می‌گردید که کمتر دچار اختلال شود و در هر زمان قابلیت چک کردن داشته باشید، مدل‌های با سیم گزینه خوبی به حساب می‌آیند.

سوالات متداول کاربران

-آیا دوربین مداربسته بی سیم از دوربین مداربسته سیمی بهتر است؟

دوربین مدار بسته بی سیم از نظر قیمت و قابلیت جابه‌جایی از دوربین مدار بسته سیمی بهتر است و اتصالات آن کمتر در دسترس افراد مختلف قرار می‌گیرد.

-کدام دوربین مداربسته ارزان قیمت تر است؟

دوربین‌های مدار بسته بی سیم نیاز به DVR  و هارد ندارد به همین دلیل قیمت ارزان‌تری نسبت به دوربین‌های سیمی دارد. علاوه بر آن در هنگام نصب دوربین‌های وایرلس نیازی به سیم کشی نیست و به همین دلیل هزینه نصب ان‌ها کمتر است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد