تکنولوژی مه زدایی Defog دوربین مداربسته

تکنولوژی مه زدایی Defog دوربین مداربسته

یکی از مواردی که باعث می شود کیفیت تصاویر و ویدئو ضبط شده توسط دوربین مداربسته کاهش یابد، مه آلود بودن فضا است. یکی از راه هایی که می تواند این مشکل را حل کند و کیفیت تصویر دوربین مداربسته را بالا ببرد، تکنولوژی Defog است. این تکنولوژی با اعمال فیلتر های متعدد و اصلاح تصویر موجب افزایش کیفیت دوربین می شود.

در ادامه به بررسی نحوه عملکرد، مکان هایی که از این تکنولوژی باید استفاده شود و آشنایی بیشتر با این فناوری می پردازیم.

مه زدایی یا Defog چیست؟

به صورت خلاصه مه زدایی یا Defog به تکنولوژی گفته می‌شود که تاری و محدودیت دید دوربین مداربسته را در شرایط مه، دود و گرد و غبار کاهش داده و باعث افزایش کیفیت تصویر دریافتی میشود.

روش کار مه زدایی یا Defog

دوربین‌های مداربسته پیشرفته که از تکنولوژی Defog  یا VPS بهره می‌برند در برخورد با تاری دید که می‌تواند هر علتی داشته باشد از جمله ریزگردها و دود ناشی از سوخت خودرو و…، با انجام دادن چند فیلتر و اصلاح تصویر فیلمی بسیار باکیفیت‌تر به نمایش می‌گذارند.

در این روش کمی تقویت رنگ صورت گرفته، روشنایی از حالت زیاد به متوسط تبدیل شده، کنتراست یا وضوح تصویر افزایش پیدا کرده و پیکسل‌های از دست رفته و آسیب دیده توسط نور به واسطه رنگ پیکسل‌های مجاور ترمیم می‌شود.

 به این ترتیب شما تصویری واضح‌تر و با جزئیات بهتر در شرایط بدی آب و هوا خواهید داشت.

کاربرد مه زدایی یا Defog

بسیاری از مصرف کنندگان این سوال را می‌پرسند که در چه مکان‌هایی تکنولوژی VPS بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به صورت کلی تکنولوژی مه زدایی برای دوربین‌هایی بیشتر کاربرد دارد که در فضای باز نصب می‌شوند.

همانطور که میدانید هر تکنولوژی در شرایط خاصی می‌تواند توانایی خود را به مصرف کننده بهتر نشان دهد. از جمله‌ی این موارد، شرایط زیر هستند:

  • این تکنولوژی در شهرهایی با آب و هوای آلوده، مخصوصاً در اواسط روز فصل تابستان توانایی خود را به خوبی نشان می‌دهند.
  • اگر در شهرهایی زندگی می‌کنید که با طوفان شن یا ریزگردها مواجه هستید، این تکنولوژی برای دوربین‌های فضای باز شما بسیار کارآمد است.
  • در شهرها و مناطق ساحلی که گاهی تا چند ساعت نزدیک به ظهر مه و بخار آب دریا، دید را کاهش میدهد Defog گزینه مناسبی است.
  • دوربینهای مراقبت از تالاب و دریاچه‌های مصنوعی باغ وحش پرندگان که همیشه مه یک لایه سطحی از دریاچه را گرفته و دوربین‌های قدیمی در دریافت تصویر دچار مشکل هستند.
  • انواع کارخانجات و تولیدی‌ها که ریزگرد‌های زیادی در حین کار تولید می‌کنند.
  • دوربین‌های کنار جاده خاکی و انواع پیست و مسیرهای مسابقات خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه در شرایط خاکی.
  • استثناً در شرایط بحران و دود غلیظ در حین سوانح در ساختمان، این دوربین‌ها تصویر بهتری از سانحه و تلاش افراد درگیر ثبت می‌کنند.
  • دوربین‌های مخصوص پلاک خوان خودرو که در سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوص در حال استفاده هستند.
  • مناطق کوهستانی که در فصل زمستان میزان مه و برف بیشتری دارند.
  • مناطق پر بارش که باران‌های شدید شعاع دید دوربین را کاهش میدهد.
  • دوربین‌های مدار بسته دارای زوم اپتیکال به Defog نیاز دارند.

قیمت تکنولوژی Defog

هر چند که وجود این تکنولوژی می‌تواند روی قیمت تمام شده‌ی دوربین تاثیر افزایشی بگذارد اما همچنان از سایر تکنولوژی‌های مشابه ارزان‌تر بوده و به علت مشتری پسندی زیاد، بسیار سریع‌تر از سایر رقبا در حال رشد در بازار جهانی است.

قابلیت دید در شب دوربین ادارات

یک دوربین متوسط می‌تواند در شب، حتی اگر لامپ‌های داخل دفتر خاموش باشند، با کمک نور مادون قرمز، تصویر ایده آلی از اتاق کار ضبط می‌کند.

دوربین‌هایی که در فضای باز اداره قرار می‌گیرند، حتی اگر از بهترین‌ها باشند، معمولاً نور مادون قرمز چندان دور بُردی ندارند که فاصله بیش از ۸ تا ۱۰ متر را به خوبی پوشش دهد.

بنابراین در محوطه‌های بزرگ از پروژکتور‌های نورافکن در طول شب برای دوربین مدار بسته استفاده می‌شود. به این ترتیب دیگر از مادون قرمز این دوربین‌ها استفاده نکرده بلکه با نور مرئی تصویر رنگی و با کیفیتی در طول شب دریافت و ضبط می‌کنند.

جمع بندی

در مجموع تکنولوژی مه زدایی یا Defog از جمله فناوری‌هایی است که برای دوربین‌هایی با سطح امنیت متوسط و بالا در فضای باز ضروری می‌باشد.

 اگر در مکانی زندگی میکنید که آلودگی هوا زیاد است یا در ساعاتی از روز هوا مه آلود می‌باشد، به وجود این تکنولوژی در دوربین مداربسته در مورد نظر خود حتما توجه کنید.

سوالات متداول کاربران

-آیا در صورت بخار فیزیکی روی لنز و قاب دوربین مداربسته، سیستم مه زدایی می توانند آن را از بین ببرد؟

خیر. زیرا یک عملکرد نرم افزاری بوده و روی از بین بردن بخاطر به صورت فیزیکی نقشی ندارد. در صورتی می توان بخار را از روی شیشه پاک کرد که یک سخت افزار وارد عمل شود.

-در عملکرد مه زدایی آیا بین دود و گردوغبار تفاوتی وجود دارد؟

برای دوربین مداربسته فرقی نمیکند که چه چیزی باعث تاری دید شده است. بدون شناخت عامل تاری تصویر، مشکل را تا حد قابل توجهی رفع میکند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد