تکنولوژی WDR و DWDR در دوربین های مداربسته چیست؟

تکنولوژی WDR و DWDR در دوربین های مداربسته چیست؟

WDR و DWDR دو تکنولوژی سیستم مدار بسته هستند که از آن‌ها برای بالا بردن وضوح تصاویر استفاده می‌شود و با هم تفاوت‌هایی دارد که در این مقاله در وبسایت ایمن سازان اسپادانا به آن می‌پردازیم.

همانطور که سیستم‌های امنیتی به پیشرفت خود ادامه می‌دهند، شرکت‌های سازنده به دنبال ویژگی‌های بیشتر و با تکنولوژی به‌روز هستند. یکی از این تکنولوژی‌ها فناوری DWDR و WDR است که با استفاده از آن، تصاویر با کیفیت بهتری ضبط می‌شوند. ما در ادامه به بررسی این دو تکنولوژی، مزایا و معایب هر کدام می‌پردازیم و آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

تکنولوژی WDR در دوربین مدار بسته

گاهی اوقات نور فضا به گونه‌ای است که یک طرف تصاویر روشن و طرف دیگر آن تیره می‌شود. در موقعیت‌هایی مانند این از دوربین‌هایی با تکنولوژی WDR استفاده می‌شود که با استفاده از دو چیب می‌تواند در فضای پر نور و کم نور تصاویر واضحی را ثبت کند.

نکته مهم!

این تکنولوژی در قسمت سخت افزاری سیستم مدار بسته نصب می‌شود و به همین دلیل قیمت دوربین‌هایی که از فناوری WDR استفاده می‌کنند بالاتر از مدل‌های معمولی است.

تکنولوژی DWDR در دوربین مدار بسته

تکنولوژی DWDR هم مانند تکنولوژی WDR عمل می‌کند و می‌تواند در مکان‌های پُر نور یا کم نور، تصاویر باکیفیتی را ثبت کند.

تفاوت فناوری DWDR در این است که تصاویر ثبت شده، به وسیله نرم افزار با کیفیت می‌شود و قطعه سخت افزاری برای این کار ندارد به همین دلیل از نظر قیمت، مقرون به صرفه هستند.

تفاوت دو تکنولوژی WDR و DWDR

دوربین‌هایی که از تکنولوژی DWR یا همان” WDR حقیقی” استفاده می‌کنند، با استفاده از زوم اپتیکال و زوم دیجیتال می‌تواند جزئیات بیشتری را نسبت به دوربین‌هایی که از تکنولوژی DWDR استفاده می‌کنند، ضبط کند و تصاویرشان وضوح بهتری دارند. اما دوربین‌های دارای فناوری DWDR که از نرم افزار برای وضوح بهتر تصاویر استفاده می‌کنند، کیفیت پایین‌تری داشته و می‌تواند تا حدودی کیفیت جزئیات ضبط شده را بالا ببرد.

کاربرد فناوری WDR و DWDR

این فناوری برای افرادی که می‌خواهند در مکان‌های پر نور یا کم نور، مانند قسمت‌هایی از اتاق که رو به پنجره یا در‌های ورودی قرار گرفته و یا قسمت‌هایی از پارکینگ که رو به نور است، دوربین نصب کنند کاربرد دارد. 

علاوه بر آن در مناطقی که آب و هوای برفی دارند، انعکاس نور آفتاب بر روی برف موجب کاهش کیفیت تصاویر می‌شود. بنابراین بهتر است از دوربین‌هایی که دارای تکنولوژی  WDR یا DWDR است استفاده کنند.

دقت کنید که وضوح تصاویر گرفته شده توسط تکنولوژی WDR بیشتر بوده و اگر قرار است نور شدیدی به لنز‌های دوربین بتابد (مانند مناطقی که آب و هوای برفی دارند) استفاده از تکنولوژی WDR توصیه می‌شود. اما اگر میزان نور در حد متوسط است، سیستم‌های امنیتی دارای تکنولوژی DWDR به دلیل قیمت مقرون به صرفه، گزینه مناسب‌تری است.

بازه دینامیکی یا داینامیک رنج

بازه دینامیکی با واحد دسی بل نشان داده می‌شود و هر چه عدد آن به ۱۶۰ نزدیکتر باشد، دوربین مدار بسته جزئیات را مانند چشم انسان بهتر و با وضوح بیشتری ثبت می‌کند. به طور کلی دوربین‌هایی که دارای بازه بالاتر از ۵۰ دسی بل باشند، قابلیت WDR و DWDR را دارد که در این زمینه هر دو دوربین از بازه‌های مختلفی استفاده می‌کنند و بسته به این میزان می‌توانند وضوح بیشتر یا کمتری داشته باشند.

کلام آخر

اگر به دنبال بالا بردن کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته خود هستید و می‌خواهید وضوح جزئیات ثبت شده شما بیشتر باشد، باید از سیستم‌های نظارتی که دارای تکنولوژی DWDR یا WDR هستند، استفاده کنید. به طور کلی دوربین‌هایی که از فناوری WDR استفاده می‌کنند، کیفیت تصاویر بالاتری تهیه می‌کنند و به همان نسبت قیمت بیشتری دارند.

سوالات متداول کاربران

-WDR و DWDR چگونه کار می کند؟

WDR و DWDR دو برنامه شبیه به هم هستند که با نام‌های True WDR و Digital WDR شناخته می‌شوند و به روشن شدن تصاویر تیره و کاهش روشنایی در تصاویر روشن کمک می کنند. گفتنی است که این کار به روش‌های کمی متفاوت انجام می‌شود که بر کیفیت تصویر نهایی تاثیر می‌گذارد.

-تفاوت قابلیت BLC ، HLC ، DWR چیست؟

دوربین‌هایی که از قابلیت  استفاده BLC می‌کنند تا حدودی اجسام را از تیرگی خارج کرده و با روشن کردن آن‌ها سعی در بالا بردن وضوح تصاویر دارند. البته ممکن است با روشن شدن سوژه، جزئیات پس زمینه از بین برود. فناوری DWR  یا DWRD هم جزئیات پس زمینه را حفظ می‌کند و هم سوژه را روشن‌تر می‌کند به همین دلیل تصاویر ضبط شده با کمک این تکنولوژی وضوح بهتری دارند. قابلیت HLC به گونه‌ای کاملا متفاوت عمل کرده و نور شدیدی که به لنز دوربین تابیده می‌شود (مانند نور چراغ ماشین) را جبران می‌کند از این رو اجازه محو شدن جزئیات را نمی‌دهد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد