تکنولوژی BLC در دوربین مدار بسته چیست؟

تکنولوژی BLC در دوربین مدار بسته چیست؟

تکنولوژی BLC با نام کامل Backlight Compensation یکی از فناوری‌های فعال در عرصه فیلمبرداری دوربین‌های مداربسته می‌باشد. اگر با فیلم دوربین‌های مداربسته قدیمی در سایه و روشنِ روز مواجه شده باشید، حتماً متوجه افت کیفیت تصویر و غیرقابل قبول بودن جزئیات تصویر شده‌اید.

در واقع چگونگی تصویربرداری در نور زیاد و کم از جمله چالش هایی بودند که باعث نامفهوم شدن تصویر در ساعاتی از روز می‌شدند. امروزه با وجود تکنولوژی BLC کیفیت تصاویر به خوبی افزایش پیدا کرده است اما این تکنولوژی چیست و چگونه کار میکند؟

اگر به دنبال آشنایی بیشتر با تکنولوژی بی ال سی هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

روش کار BLC

در واقع چگونگی تصویربرداری در نور زیاد و کم از جمله چالش هایی بودند که باعث نامفهوم شدن تصویر در ساعاتی از روز می‌شدند. امروزه با وجود تکنولوژی BLC کیفیت تصاویر به خوبی افزایش پیدا کرده است اما این تکنولوژی چیست و چگونه کار میکند؟

به صورت خلاصه  تکنولوژی Backlight Compensation می‌تواند نور پس زمینه اشیا و افراد را اصلاح کند که این فناوری در طول روز کاربرد بیشتری دارد.

یکی از روش‌های دوربین گذاری به این شکل است که دوربین را مستقیماً به سمت درب اصلی ورودی ساختمان می‌گذارند، تا تصویرِ صورت هر که در حال وارد شدن است، توسط دوربین مداربسته ثبت شود اما مشکل اینجاست که در طول روز هر که در را باز می‌کند، اشعه شدیدی از خورشید به لنز دوربین تابیده و این نور زیاد باعث می‌شود که صورت فرد وارد شونده چندان دقیق ثبت نشود.

در این شرایط تکنولوژی بی ال سی وارد عمل شده و نور شدید خورشید را کاهش می‌دهد، تا جزئیات تصویر از جمله صورت به خوبی قابل مشاهده باشد. تمام فرآیند نام برده به صورت نرم افزاری تشخیص داده شده و به صورت دیجیتالی اصلاح می‌شود. یعنی یک سخت افزار خاص مسئول این کار نیست؛ از این رو به کار بردن و استفاده کردن از این فناوری دارای هزینه مقرون به صرفه‌ای می‌باشد.

موارد استفاده از تکنولوژی BLC

حال برای استفاده بهتر از این تکنولوژی بهتر است موارد مصرف آن را بدانیم. جهت دادن ایده ما چند مورد از مکان‌هایی که نیاز به تکنولوژی BLC دارند را برای شما نام خواهیم برد که به شرح زیر هستند:

  • دوربین‌هایی که روبروی آنها پنجره آفتابگیر است. اگر فردی در برابر این پنجره بنشیند بدون فناوری BLC صورت آن قابل تشخیص نخواهد بود.
  • دوربین هایی که در ورودی پارکینگ‌های سرپوشیده نصب شده اند. در طول روز تشخیص جزئیات خودرو و راننده بدون فناوری BLC کار بسیار سختی خواهد بود.
  • دوربین هایی که مستقیم رو به درب‌های ورودی اصلی هستند که در این مورد در تیتر “روش کار BLC” توضیح داده شد.

سایر تکنولوژی‌های مشابه

تکنولوژی DWDR نیز در روز و در موارد مصرف مشابه تاثیری شبیه به BLC روی تصاویر ضبط شده می‌گذارد و در صورتی که به عنوان یک زوج هماهنگ در کنار هم باشند، می‌توانند تصویری بهبود یافته و با کیفیت بهتر در برابر نور خورشید و سایه اطراف، ثبت کنند. DWDR نیز دارای مکانیزمی دیجیتالی همچون BLC می‌باشد. 

جمع بندی

در بررسی‌های مختلف از دوربین‌های مداربسته مشخص شده که دوربین هایی که دارای تکنولوژی BLC هستند در فیلمبرداری در طول روز کاملاً یک لول بالاتر از دوربین‌های فاقد این تکنولوژی می‌باشند؛ از این رو این فناوری به پای ثابت بسیاری از دوربین‌های پیشرفته امروزی باز شده است.

به لحاظ هزینه این تکنولوژی هزینه زیادی برای مصرف کننده نداشته و در کنار سایر امکانات به راحتی قابل استفاده می‌باشد.

سوالات متداول کاربران

-آیا تکنولوژی BLC تنها فناوری اصلاح نور است؟

خیر. تکنولوژی‌های WDR و HLC نیز وجود دارند که میتوانند همزمان با BLC در یک دوربین وجود داشته و در کنار هم به بهبود تصویر در روز و شب کمک کنند.

-چرا وقتی یک تکنولوژی خوب است،برای آن دکمه خاموش و روشن می گذارند؟یعنی چرا باید یک فناوری خوب خاموش شود؟

هر تکنولوژی می تواند نقاط قوت و ضعفی در کنار خود داشته باشد که در هنگام کار، مصرف کنندگان متوجه آن خواهند شد و به آن باگ می‌گویند.

برای آن که در شرایط خاص ضعف‌های یک فناوری باعث رنجش مصرف کنندگان نشود، تولید کنندگان یک دکمه روشن و خاموش برای هر تکنولوژی قرار میدهند تا در صورت عدم تمایل به استفاده، بتوانید آن را خاموش کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد