عیب یابی دوربین مداربسته

عیب یابی دوربین مداربسته

برای عیب یابی دوربین مداربسته باید تنظیمات دوربین، شرایط محیطی، کابل کشی و اتصالات  و سایر موارد گفته شده در این مقاله را بررسی و سپس مشکل را برطرف کنید.

ممکن است دوربین‌های مدار بسته بعد از گذشت مدتی دچار مشکلاتی مانند سوسو زدن، قطعی تصاویر و مواردی مانند آن شوند. همانطور که بعضی از مشکلات تنها به وسیله کارشناس مربوطه برطرف می‌شود، برخی‌های دیگر نیازی به تعمیرکار نداشته و به راحتی قابل حل می‌باشد. برای اینکه بتوانید دوربین مدار بسته خود را عیب‌ یابی کنید، با ما همراه باشید.

خاموش بودن رنگ‌های دوربین مداربسته

دوربین‌های مدار بسته هم مانند مغز انسان سعی می‌کنند طیف خاصی از پارامتر‌های نور محیط را در صورت کمبود، جبران کنند که این کار به وسیله تنظیماتی به نام “تعادل رنگ سفید” انجام می‌شود. زمانی که دوربین به خوبی تنظیم نشده باشد رنگ‌های تصاویر به وضوح تغییر می‌کند.

برای برطرف کردن مشکل خاموش بودن رنگ‌های دوربین مدار بسته به روش زیر عمل می‌کنیم:

  • اگر دوربین مدار بسته را در فضای باز نصب کرده‌اید، مطمئن شوید که تنظیمات دوربین برای استفاده در آن فضا پیکربندی شده باشد.
  • بعضی از دوربین‌ها به صورت اتوماتیک قسمت “تعادل رنگ سفید” را تنظیم می‌کنند. در این صورت باید مکان یا زاویه لنز دوربین را به گونه‌ای تغییر دهید که از منبع نور دور باشد.
  • در دوربین‌هایی که از تعادل نور سفید پشتیبانی می‌کنند و امکان تغییر مکان دوربین وجود ندارد، این گزینه را غیر فعال کنید.
  • شما می‌توانید از پارامتر‌های تنظیم رنگ تصاویر استفاده کنید و با تغییر دادن آن وضوح تصاویر را بالا ببرید. دقت کنید که این تنظیمات نباید باعث تغییر سایر رنگ‌ها شود.

دقت کنید که تنظیمات دوربین را در محیط‌های کم نور و پر نور انجام دهید تا در وضوح تصاویر در تمام شرایط مناسب باشد. البته تمام دوربین‌ها دامنه رنگ یکسانی ندارند و بعضی مدل‌ها مناسب مکان‌های پر نور یا کم نور نیستند بنابراین با تغییر دادن تنظیمات هم وضوح تصاویر بهتر نمی‌شود.

سیاه و سفید شدن تصاویر

اگر دوربین خریداری شده قابلیت ضبط رنگی دارد اما تصاویر شما سیاه و سفید شده است، در ابتدا باید از سالم و تمیز بودن لنز دوربین اطمینان حاصل کنید و سپس اگر در صورت برطرف نشدن مشکل، از وجود نور کافی در اطراف دوربین مدار بسته مطمئن شوید. زیرا در غیر این صورت سنسور نورسنجی که در دوربین به کار رفته توانایی لازم برای دریافت نور کافی از لنز‌ها را ندارد.

عدم نمایش تصاویر در مانیتور

یکی از مشکلات دوربین مدار بسته قطع و وصل شدن دوربین و یا قطع شدن کامل آن است که باعث می‌شود نتوانید تصاویر را در مانیتور مشاهده کنید. این مشکل در مواقع زیر اتفاق می‌افتد:

  • اگر آداپتور دستگاه بیش از اندازه کار کرده و داغ شده باشد.
  • در صورتی که کابل‌ها و سیم کشی دوربین دچار قطعی شده باشد.
  • فیش BNC در پشت دوربین‌های آنالوگ قطع شده باشد.
  • فیش BNC از دستگاه‌ DVR جدا شده باشد.
  • کابل کواکسیال دچار پوسیدگی، پارگی و قطعی شده باشد.
  • قطع شدن کابل شبکه در دوربین‌های دیجیتال
  • آسیب دیدن لنز یا دیافراگم دوربین

بنابراین با چک کردن این آیتم‌ها می‌توانید مشکل قطع شدن تصاویر و دلیل عدم نمایش آن را پیدا کرده و برطرف کنید.

ضبط نکردن تصاویر توسط دوربین مدار بسته

در صورتی که دوربین مدار بسته شما تصاویر را ضبط نمی‌کند، ابتدا وارد قسمت تنظیمات دستگاه شده و مطمئن شوید تیک ضبط تصاویر زده شده باشد. در صورتی که این آیتم فعال بود، مشکل می‌تواند از نرم افزار و یا سخت افزار (مانند هارد دیسک) باشد و باید توسط تعمیرکار برطرف شود.

خط افتادن بر روی تصاویر

در دو صورت بر روی تصاویر خطوط افقی مشاهده می‌شود:

  1. تداخل در نور محیط
  2. تداخل الکتریکی

برای رفع این مشکل ابتدا مطمئن شوید که هیچ نوری به طور مستقیم بر روی لنز دوربین نمی‌تابد، اکر مشکل از نور محیط باشد می‌توانید با استفاده از دوربین‌های WDR آن را برطرف کنید.

برای رفع این مشکل ابتدا مطمئن شوید که هیچ نوری به طور مستقیم بر روی لنز دوربین نمی‌تابد، اکر مشکل از نور محیط باشد می‌توانید با استفاده از دوربین‌های WDR آن را برطرف کنید.

در صورتی که مشکل از نور محیط نباشد، باید منبع تغذیه را چک کنید زیرا آسیب دیدن منبع تغذیه هم می‌تواند باعث اختلال سنسور CCD شده و امواج را به هم بریزد که شما تصاویر را به شکل خط افتاده مشاهده می‌کنید.

در نهایت با حل نشدن مشکل، کابل دوربین مدار بسته را چک کنید و مطمئن شوید که به درستی مسیریابی شده و هیچ کدام از تجهیزات الکتریکی را لمس نمی‌کند. همچنین این کابل‌ها باید از تجهیزاتی که فرکانس بالایی دارد (مانند فرستنده‌های ماهواره)، دور شده باشد.

لرزش ویدیو‌های دوربین مدار بسته

سوسو زدن و لرزش ویدیو‌های دوربین مدار بسته می‌تواند به دلیل نصب نادرست دوربین، عملکرد نامناسب منبع تغذیه و تجهیزات و یا شرایط محیطی اتفاق بیفتد.

برای بر طرف کردن مشکل سوسو زدن و لرزش تصاویر به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا از سالم بودن مانیتور اطمینان حاصل کنید.
  • سپس کابل و اتصالات را چک کنید. کابل‌هایی که طول زیادی دارند باید به خوبی مسیریابی و نصب شده باشد.
  • تمام خروجی‌های فیلم (در دوربین‌‌هایی که به تجهیزات حلقه‌دار با خروجی اضافی فیلم متصل است) باید به درستی وصل شده باشد.
  • اگر تصاویر فقط در زمان تاریکی سوسو می‌زند، مشکل از منبع تغذیه آن است و دوربین به LED‌ بیشتری نیاز دارد.
  • دوربین و تمام تجهیزات باید برای عملکرد ۵۰ و ۶۰ هرتز تنظیم شده باشند. بعضی از دستگاه‌ها به طور پیش فرض بر روی این اعداد تنظیم شده‌اند و در برخی نیاز به تنظیم دستی دارند.

صدا داشتن تصاویر دوربین مدار بسته

در صورتی که تداخل الکتریکی رخ دهد تصاویر دچار سوسو زدن شدن و شما صداهای نامتعارفی را می‌شنوید.

برای رفع این مشکل ابتدا اتصالات را چک کرده و از خراب نبودن تجهیزات و محافظ‌ها مطمئن شوید. در صورتی که با قطع کردن هر کدام از تجهیزات یا دوربین‌ها نویز کم شد، مشکل از همان قسمت است. در صورتی که از دوربین‌های آنالوگ استفاده می‌‌کنید، کابل ویدیو‌یی را از دوربین جدا کرده و منبع تغذیه و کابل‌های آن را چک کنید.

سیاه شدن مانیتور و نداشتن سیگنال ویدیو‌یی

یکی از مشکلات رایج در دوربین‌های مداربسته سیاه شدن مانیتور است که در این صورت شما تصویری نخواهید داشت. عواملی که باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شوند عبارتند از:

  • قطع شدن کابل‌ها و اتصالات
  • سوختن پورت دستگاه
  • اختلال در منبع تغذیه

بنابراین در ابتدا باید اتصالات را چک کرده و در صورتی که مشکل رفع نشد، پورت دستگاه و منبع تغذیه آن را بررسی کنید.

سیاه شدن مانیتور و نداشتن سیگنال ویدیو‌یی

اگر جعبه DVR به درستی کار نکند و یا برنامه نظارت نتواند به درستی سیگنال ویدیو‌یی را دریافت کند، در این صورت مانیتور یک صفحه سیاه را نشان می‌دهد. علاوه بر آن مشکلاتی از جمله آسیب دیدگی لنز و اجزای نوری و حسگر‌های آن هم ممکن است باعث سیاه شدن تصاویر شود.

برای حل مشکل ابتدا مسیر نوری را چک کرده و مطمئن شوید که نور کافی به لنز می‌رسد. اگر نور محیط کافی بود دوربین را خاموش و روشن کنید. در نهایت با حل نشدن مشکل باید لنز و اجزای نوری را بررسی کنید.

کلام آخر

تمام دستگاه‌های دیجیتال مانند دوربین مدار بسته ممکن است دچار اختلال و خرابی شوند. ما در این مقاله به رایج‌ترین مشکلات سیستم امنیتی، عیب یابی و روش‌های برطرف کردن مشکل پرداخته‌ایم. اگر دوربین مورد نظر شما دچار مشکلات تخصصی شده و با روش‌های معمول حل نمی‌شود، بهتر است از افراد متخصص در زمینه دوربین‌های مدار بسته کمک بگیرید.

سوالات متداول کاربران

چرا دوربین مداربسته آفلاین می شود؟

دوربین‌های مدار بسته به دلیل‌ قطع شدن برق، خرابی هارد، خرابی نرم افزار و خرابی شبکه می‌تواند آفلاین شود.

دلیل وصل نشدن دوربین مداربسته به گوشی چیست؟

اگر دوربین مداربسته شما خراب باشد و یا در شبکه مشکلی وجود داشته باشد، گوشی شما نمی‌تواند به دوربین وصل شود. علاوه بر آن مشکلاتی از جمله قدیمی بودن نرم افزار و عدم تنظیمات صحیح برای اتصال دوربین به گوشی هم می‌تواند ارتباط بین دوربین مدار بسته و گوشی را قطع کند.

چرا دوربین مداربسته در شب کار نمی کند؟

دلایلی مانند پیکربندی اشتباه دوربین، آسیب دیدگی LEDها و نیاز به انرژی بیشتر در شب می‌تواند باعث کار نکردن دوربین مدار بسته در شب شود.

چرا DVR دوربین مداربسته چیزی را ضبط نمی کند؟

دلیل اینکه دوربین مدار بسته به خوبی کار می‌کند اما دستگاه DVR نمی‌تواند تصویری ضبط کند، پیکربندی غلط، کمبود فضای ذخیره سازی و خرابی اجزای DVR است که به راحتی عیب یابی می‌شود و جای نگرانی نیست.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد