دوربین مداربسته برای کارخانه و مراکز صنعتی

دوربین مداربسته برای کارخانه و مراکز صنعتی

برای دانستن اینکه بهترین دوربین مدار بسته برای کارخانه و مراکز صنعتی کدام است، باید به نوع و رزولوشن دوربین و سایر نکات گفته شده در این مقاله دقت کنید.

کارخانه‌ها و مراکز صنعتی از جمله مکان‌هایی هستند که به دلیل رفت و آمد زیاد و تجهیزات گران قیمتشان نیاز به نظارت ۲۴ ساعته دارند. یکی از سیستم‌های امنیتی پر کاربرد و ارزان قیمت در این زمینه دوربین‌های مداربسته با ویژگی‌های مخصوص هستند.

ما در این مقاله به بررسی تمام قابلیت‌های مورد نیاز یک سیستم نظارتی مناسب می‌پردازیم تا با دانستن آن بتوانید  بهترین دوربین مدار بسته را برای کارخانه و مراکز صنعتی خود انتخاب کنید.

رزولوشن دوربین‌های مداربسته مناسب کارخانه و مراکز صنعتی

کیفیت دوربین‌های مداربسته  انواع مختلفی از جمله HD، FULLHD و 4K که تفاوت عمده آن‌ها در میزان رزولوشن یا همان ابعاد تصویر است.

دوربین مدار بسته HD

دوربین‌های HD رزولوشن ۷۲۰p دارند که معادل یک مگاپیکسل است و جزء دوربین‌های با کیفیت کم به حساب می‌آید و اگر جزئیات تصویر مهم نباشد برای نظارت کلی در بخش حمل و نقل، ورود و خروج ابزار آلات کارخانه‌ها میتواند مناسب باشد اما در مجموع تصویر چندان قابل قبولی ارائه نمی‌دهند و از این رو توصیه نمی‌شوند.

دوربین مدار بسته FULL HD

دوربین مدار بسته FULL HD دارای رزولوشن ۱۰۸۰p می‌باشد که معادل ۲ مگاپیکسل است و کیفیت تصاویر آن‌ها هم از تصاویر دوربین‌های HD بهتر بوده کیفیت تصویر در این دوربین‌ها متوسط تا خوب ارزیابی می‌شود. شما در این تصاویر جزئیاتی در حد یک جعبه در سایز متوسط را در فاصله ده تا پانزده متری با جزئیات مشاهده خواهید کرد.

دوربین مداربسته 4K

ابتدا دقت کنید که نمایشگر شما امکان پخش این رزولوشن را داشته باشد. دوربین های مداربسته 4K با داشتن رزولوشن ۲۱۶۰p دارای کیفیت تصویر ۸ مگاپیکسل بوده و می توانند تصاویری با دو برادر کیفیت بیشتر از دوربین‌های FHD ضبط کنند.

البته نوع دیگری از این دوربین‌ها نیز وجود دارد که رزولوشن آن ها ۳۰۰۰p بوده و از نظر کیفیت ۱۲مگاپیکسلی محسوب می شوند. دوربین‌های 4K در کنار داشتن تصاویر با وضوح بالاتر به علت نورگیری بیشتر لنز می‌توانند در فضای کم نورتر تصاویر بهتری ثبت کنند.

استفاده از دوربین‌های مداربسته با چنین کیفیت بالایی در کارخانه چندان مرسوم نبوده مگر در بخش‌های خاص از جمله قسمت مالی، بخش نقل و انتقال اشیاء قیمتی طلا و جواهر، لوازم الکترونیکی خاص که دارای حجم کم بوده و برای مشاهده نیاز به دقت و کیفیت تصویر بالا خواهید داشت.

نکته: هرچند کیفیت تصویر در دوربین‌های 4K واقعی، واقعاً عالی و با جزئیات بالا می باشد اما دقت کنید که با بالا رفتن رزولوشن و کیفیت دوربین، هم قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد و هم حجم تصاویر ضبط شده بالا خواهد رفت به این ترتیب شما نیاز به هارد دیسک با حجم بیشتر خواهید داشت.

انواع دوربین مدار بسته مناسب کارخانه

دوربین‌های آنالوگ قدیمی مدتی است که دیگر خرید و فروش نداشته مگر آنکه در بازار دوربین‌های کارکرده بخواهید دنبال آن باشید اما دوربین‌های نسل جدید آنالوگ به نام AHD توانستند جایگزین مناسبی برای نسل قدیمی خود باشند که در ادامه مطلب بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

دوربین مدار بسته AHD

هر چند که تصاویر ثبت شده توسط دوربین مدار بسته AHD از فناوری آنالوگ پشتیبانی می‌کنند اما وضوح بالایی داشته و نسبت به دوربین‌های آنالوگ قدیمی قادر به انتقال تصاویر با کیفیت‌تری هستند. قیمت مناسب، امکان تعمیر با قطعات ارزان‌تر و وجود نصاب و افراد متخصص در دسترس‌تر از جمله مزایای دوربین‌های AHD می‌باشد.

در کنار مزایای نام برده شده دوربین‌های AHD میتوانند با کابل RG59 از فاصله‌ی پانصد متر یا بیشتر تصاویر را بدون نویز به دستگاه ضبط کننده ارسال کنند که این بُعد مسافت از جمله مزایایی است که در کارخانه‌جات کاربرد فراوانی دارد. البته اگر برای این دوربین‌ها کابل RG60 تهیه کنید تا نزدیک به هزار متر نیز میتوانند فاصله داشته باشند که این مسافت از دوربین تا رکوردر  یا DVR محاسبه می‌شود.

دوربین مداربسته تحت شبکه IP

دوربین های تحت شبکه که به نام IP معروف هستند در واقع مخفف عبارت Internet Protocol Camera می‌باشد.

برخلاف دوربین های آنالوگ که از کابل کواکسیال استفاده می کنند دوربین های تحت شبکه از کابل شبکه استفاده کرده و تصاویر را در بستر اینترنت منتقل می کنند. این دوربین ها جدیدتر و با تکنولوژی پیشرفته‌تری نسبت به دوربین های آنالوگ می باشد از طرف دیگر کابل کشی این دوربین‌ها ساده‌تر از دوربین مداربسته قدیمی می باشد که علت آن ادغام کابل Data و Power میباشد که توسط دستگاه POE Switch انجام می‌شود. (البته به علت تخصصی بودن وارد توضیحات کابل کشی نخواهیم شد.)

در دوربین های IP پردازش تصویر در داخل خود دوربین انجام شده و تصاویر پردازش شده بدون کمترین نویز و با فاصله طولانی‌تر میتوانند تصاویری با کیفیت بیشتر را منتقل کنند. این دوربین‌ها قابلیت‌های پیشرفته‌‌ای از جمله تحلیل تصویر را در خود دارند که باعث گران شدن قیمت آن‌ها شده است. از این رو در مراکز حساس‌تر و مهم‌تر، بیشتر از این دوربین‌ها استفاده می‌شود.

بنابراین اگر محدودیت بودجه ندارید دوربین‌های IP می‌توانند خدمات نرم افزاری بیشتری به مصرف کنندگان در کارخانه‌جات و مراکز صنعتی ارائه دهند.

ویژگی‌های دوربین مدار بسته کارخانه‌ها و مراکز صنعتی

اگر می‌خواهید سیستم امنیتی مورد نظر شما کارایی لازم را داشته باشد، باید به قابلیت‌هایی مانند جستجو هوشمند، زوم اپتیکال، قابلیت Dual Stream 

و سایر ویژگی‌های گفته شده توجه کنید. ما در ادامه درباره هر کدام از قابلیت‌ها توضیحات لازم را ارائه می‌کنیم.

قابلیت Search Smart

جستجوی هوشمند یکی از ابزار‌هایی است که برنامه‌های نرم افزار ضبط کننده پیشرفته وجود دارد و به وسیله این قابلیت می‌توانید در بین ویدیوهای ضبط شده قدیمی، به جستجوی صحنه یا اشیایی خاص که مورد نظرتان است بپردازید.

قابلیت Zoom

قابلیت زوم اپتیکال در دوربین مدار بسته توسط حرکت اجزاء داخل لنز‌های دوربین صورت می‌گیرد و به این وسیله فاصله کانونی کم یا زیاد می‌شود. از آنجایی که برای بررسی مواردی مانند چهره افراد و یا جزئیات داخل ویدیو نیاز به بزرگنمایی است، از این رو قابلیت زوم اپتیکال می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و به شما این امکان را بدهد که فیلم‌های ضبط شده و یا حتی لایو ( زنده) را با کیفیت اصلی بزرگ کنید.

قابلیت Dual Stream

این قابلیت در دوربین مدار بسته به این صورت عمل می‌کند که یک تصویر با کیفیت اصلی به نمایشگری که مستقیم به دوربین متصل است، ارسال شده و تصویر دوم که باید انتقال پیدا کند، در اندازه کوچکتر به موبایل یا سایر سیستم‌ها فرستاده می‌شود. به زبان ساده این سیستم امکان ضبط کردن ۲ استریم به شکل جداگانه را دارد. این ویژگی باعث می‌شود که پهنای باند اینترنت کمتری اشغال شود و در این صورت عملکرد شبکه نیز بهبود می‌­یابد.

قابلیت چرخش

دوربین‌های PTZ یا اسپید دام بسته به مدلی که دارند می‌توانند در زوایای مختلف اعم از ۱۸۰ یا ۳۶۰ درجه بچرخند. این دوربین‌ها را بر روی یک میله بلند نصب می‌کنند و در ارتفاع قرار می‌گیرد. بنابراین با چرخش خود قسمت‌های زیادی را تحت پوشش قرار می‌دهد و از آن برای فضاهای بزرگ مانند کارخانه‌ ها استفاده می‌شود. گفتنی است که یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های این دوربین‌ها قابلیت زوم آن‌ها است که می‌تواند تمام جزئیات را با کیفیت بالا ثبت کند.

علاوه بر موارد گفته شده، برای بالا بردن امنیت کارخانه‌ها از دوربین‌هایی با قابلیت دید در شب، کنترل از راه دور و تشخیص حرکت هم می‌توانید استفاده کنید.

نکته: در صورتی که می‌خواهید سیستم مدار بسته خود را در فضای سر باز نصب کنید، به ضد آب و ضد گرد و غبار بودن آن هم توجه کنید. 

بهترین مکان نصب دوربین مدار بسته در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی

بهترین مکان‌ برای نصب دوربین مدار بسته، باید فضاهای انبار، درب ورودی و خروجی و پارکینگ کارخانه‌ها و مراکز صنعتی را پوشش دهد. این مکان‌ها اهمیت بیشتری نسبت به سایر قسمت‌ها دارد و باید از دوربین‌های حرفه‌ای برای ثبت تصاویر استفاده کنید. علاوه بر آن شما می‌توانید در داخل کارخانه ها و قسمت‌هایی که نیاز به چک کردن فعالیت کارمندان است، هم از دوربین مدار بسته استفاده کنید.

کلام آخر

اگر می‌خواهید امنیت کارخانه یا مراکز صنعتی شما امنیت بالایی داشته باشد و افراد با بازدهی بالا مشغول به کار شوند، تهیه دوربین امنیتی مناسب می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. بهترین دوربین مدار بسته برای کارخانه‌ها باید ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد و علاوه بر ثبت تصاویر با کیفیت، تمام نقاط مورد نظر را پوشش دهد.

سوالات متداول

بهترین نوع دوربین مداربسته برای کارخانجات و مراکز صنعتی کدام است ؟

در صورت داشتن بودجه کافی بهترین دوربین مدار بسته برای کارخانه و مراکز صنعتی دوربین‌های بی سیم تحت شبکه یا همان IP است که خدمات نرم افزاری بیشتر و کارآمدتری دارد اما اگر محدودیت بودجه داشته و می‌خواهید به تعداد بالا با قیمت مقرون به صرفه دوربین نصب کنید دوربین‌های AHD گزینه‌ی ارزان‌تری هستند . اگر می‌خواهید سیستم امنیتی مورد نظر را در داخل کارخانه نصب کنید، دوربین‌های بالت یا دام گزینه خوبی هستند و اگر می‌خواهید سیستم امنیتی را در فضای آزاد نصب کنید، باید به ضد آب و ضد گرد و غبار بودن آن توجه کنید. بنابراین توصیه می‌شود از دوربین‌های اسپید دام استفاده کنید. گفتنی است که دوربین‌های اسپید دام قابلیت چرخش و زوم اپتیکال دارد و می‌تواند مساحت زیادی را تحت پوشش خود قرار دهد. 

مزایای نصب دوربین مداربسته در کارخانه چیست ؟

نصب دوربین‌های مدار بسته مزیت‌های فراوانی از جمله افزایش بازدهی کار مفید پرسنل و نیروهای کار، بررسی عملکرد کارخانه و پرسنل از راه دور، حفظ امنیت دستگاه‌ها و اموال کارخانه و مواردی مانند آن را دارد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد